Continental New Wheel Concept
Dat wiel zit wezenlijk anders in elkaar en is ook zeer geschikt voor elektrische auto’s.

Het wiel is niet het eerste onderdeel van de auto waaraan zal worden gedacht als het over innovatie gaat. Dat belet Continental niet om met een New Wheel Concept te komen. Daarmee toont de toeleverancier van de autoindustrie aan dat er met een velg meer mogelijk is dan alleen het besparen op gewicht. Het wiel zit daadwerkelijk anders in elkaar.

Het wiel bestaat uit twee aluminium onderdelen. De band is op de gebruikelijke wijze op de velg gemonteerd. Dat is zo ongeveer het enige conventionele aan dit wiel. De remschijf zit namelijk vast aan het stervormige deel van de velg. Het remblok grijpt aan vanaf binnenzijde in plaats van de buitenzijde van de remschijf, waardoor de laatstgenoemde groter kan zijn en het mogelijk is om een aluminium remschijf te gebruiken zonder prestatieverlies.

Door gebruik te maken van aluminium in plaats van ijzer vindt er geen roestvorming plaats, ook zullen de remmen niet gaan aanlopen. Dat is gunstig voor elektrische auto’s, waar remmen in de eerste plaats regenereren is en het de remblokken zo min mogelijk aangesproken worden. Ook het lichte gewicht van de velg inclusief remschijf is positief.

De band en velgrand zijn afzonderlijk van de spaken en remschijf te demonteren. Bij bandenwissels hoeft de volledige velg dus niet gedemonteerd te worden.

Eerder presenteerde Continental een 48 voltsysteem, dat bij uitstek geschikt zou zijn voor dieselhybrides. Meer ongewone wielconstructies? De elektromotor die wordt gemonteerd in het wiel is voorlopig ook nog vrij onalledaags.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.