48V elektromotor van Continental
Iets dat we ongetwijfeld vaak zullen gaan terugzien de komende jaren.

Brandstofbesparing is deze dagen een groot goed. Het is een doel op zich, de manier waarop lijkt maar nauwelijks ter zake te doen. Een vrij effectieve en behoorlijk kosteneffectieve oplossing is een 48V-systeem. De verbrandingsmotor blijft en wordt gekoppeld aan een elektromotor met een behoorlijk klein accupakket. Het is daarmee mogelijk om op lagere snelheden volledig elektrisch te rijden, ook is er ondersteuning tijdens het accelereren en wordt remenergie teruggewonnen die anders grotendeels verloren zou zijn gegaan.

Een prima en doelgericht systeem. De vernieuwde versie van Continental, toeleverancier voor de autoindustrie, zet niettemin vrij behoorlijke prestaties neer, op het niveau van een hoogvoltage hybride. De vraag is dan of we moeten denken aan de onvolprezen Toyota Prius en dan die van een modelgeneratie gelden? Er kan in ieder geval volledig elektrisch worden gereden tot een snelheid van 80 à 90 km/u, met dank aan de elektromotor die goed is voor een vermogen van 30 kW (41 pk). Ten opzichte van de vorige generatie van het 48V-systeem is het vermogen verdubbeld, terwijl de omvang van de elektromotor gelijk is gebleven. Ook is er aan efficiëntie gewonnen.

Een Ford Focus – een archetypische, alom inzetbare middenklasser, (voorheen?) populair als zakenwagen – wordt door Continental gebruikt om de kwaliteiten van het systeem te laten zien. Het wachten is op praktijkervaringen, dan komen we erachter of het verbruik echt onmogelijk laag is.

Beeld: 48V-elektromotor van Continental


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.