Scheepvaart
Wist je dat containerschepen per jaar een hoeveelheid zwaveloxiden uitstoten gelijk aan de uistoot van tot wel 50 miljoen auto’s? Heeft een milieuzone in een havenstad als Rotterdam dan wel zin?

Vrachtschepen zijn cruciaal voor de wereldeconomie. Grondstoffen als olie en erts, maar ook veel etenswaren en consumentenproducten worden over zee vervoerd. Emisie-eisen voor schepen zijn er echter nauwelijks en dat leidt -niet geheel onverwacht- tot behoorlijk wat uistoot. Uit een maritiem onderzoek beelk namelijk dat grote vrachtschepen op jaarbasis net zoveel zwaveloxiden (SOx) uitstoten als tot wel 50 miljoen auto’s.

Daarmee is het aandeel van de scheepvaart in de totale uitstoot van kankerverwekkende zwaveloxiden circa 9 procent. Kijk je naar stikstofoxiden (NOx), dan is het aandeel van de scheepvaart in de totale uitstoot zelf 18 tot 30 procent. Om het even in perspectief te plaatsen: de 15 grootste schepen ter wereld stoten net zoveel uit als 760 miljoen auto’s, zo rekent The Guardian ons voor.

Een groot probleem zit hem in de brandstof die schepen gebruiken. Anders dan auto’s gebruiken scheepsdiesels geen gewone diesel maar zware stookolie. Dit is een zeer stroperig goedje, dat voor gebruik eerst opgewarmd moet worden om het vloeibaar te krijgen. Per liter kan er tot wel tweeduizend keer de hoeveelheid zwavel in zware stookolie zitten in vergelijking met gewone diesel. Hoog tijd voor een andere scheepsbrandstof dus!

Symboolpolitiek in Rotterdam?

In Rotterdam is onlangs een voorstel aangenomen om per 1 januari 2016 een milieuzone in te stellen die ‘oude’ personenwagens op diesel verbied de stad binnen te rijden. Je vraagt je echter sterk af hoeveel die kleine groep extra vervuilende auto’s nu écht bijdragen aan de mindere luchttkwaliteit in de stad met een van de grootste havens ter wereld.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dat roep ik al jaren. Hoewel het goed is om iets te doen aan de CO2 uitstoot van het wereldwijde wagenpark, zit het grote probleem toch wel degelijk bij de transportsector en de industrie. Als daar niks gebeurt maakt het verder niets uit of we allemaal massaal elektrisch gaan rijden…

@ecrent: Klopt helemaal!

Ga maar eens fietsen achter zo’n vieze oude stinkdiesel/brommer/scooter. Dan merk je meteen dat die smerige troep zo snel mogelijk verboden moet worden.

Zulke schepen varen niet door Rotterdam, en in de haven worden ze met slapers van en naar hun plek gebracht. Maar idd hoog tijd om ook die onnodig veel vervuilende schepen te verbieden. Vieze reders zwaar beboeten.

@fit4fun: Ik heb vaak genoeg lopen ploeteren op de racefiets langs de nieuwe waterweg om te weten dat er behoorlijk vaak een westenwind staat en die blaast alle lekkere luchtjes van de haven richting stad. En gezond ruiken doet het daar niet.

Alles heeft zin!! Niets doen, dat heeft geen zin!!

Wel leuk dat alle Tesla’s naar Europa komen in containers, aan boord van dit soort schepen 🙂

Gewoon minder consumeren. Dat zou al veel helpen. En als je toch consumeert, zo lokaal mogelijk.

Maar dat mag je niet zeggen, want anders ben je een gevaarlijke anti-economische hippie…

Overigens is de lucht merkbaar beter op dagen met weinig auto’s, in gelijk welke stad…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.