De hogere aanschafprijs van elektrische auto’s is voor particulieren één van de grootste obstakels om niet over te stappen. Maar waar ligt precies de grens?

Volgens een Amerikaans onderzoek haken de meeste consumenten af bij een prijs hoger dan 25.000 dollar (ongeveer 18.450 euro). Van de 1.084 respondenten was 71 procent niet van plan om meer uit te geven aan hun volgende auto, en maar liefst 43 procent blijft hiervoor onder de 20.000 dollar (zo’n 14.760 euro). Hiermee komen zij niet in aanmerking voor nieuwe EV’s en plug-in hybrides.

Hoewel de Nissan LEAF met zijn 23.890 euro vanafprijs in Nederland net buiten het gebied valt, lukt het in Amerika en Noorwegen wel om ‘m inclusief subsidie binnen de perken te houden. Het resultaat is dat de Japanse fabrikant de productie moet verhogen om aan de vraag te kunnen voldoen. Het is dus mogelijk om de EV aan de particulier te brengen, zolang de prijs juist is.

Het accupakket is hetgeen dat (PH)EV’s zo duur maakt. De verwachtingen zijn dat de prijs van de batterijen met eenderde dalen tussen nu en 2020, maar ook de prijzenoorlog tussen fabrikanten en grotere productieaantallen zullen ertoe leiden dat elektrisch aangedreven auto’s steeds betaalbaarder worden. (Via Automotive News)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Tja, het blijft wel Nederland hè. Het land bij uitstek voor EV’s door ons geringe oppervlak. Helaas ook het land waar men voor een dubbeltje op de eerste rang wenst te zitten en het belangrijker is of de buurman onder de indruk is van wat je rijdt.

Een brandstofauto is een goedkopere investering met een hogere gebruikskost (brandstof en onderhoud). Een elektrische auto is een duurdere investering (accu) met een lagere gebruikskost.

Een elektrische auto is enkel interessant als hij veel kilometers maakt, anders kan de investering nooit terugverdiend worden. Maar om veel kilometers te maken heb je wel een grotere accu nodig. Daarom zie ik een toekomst voor elektrische auto’s bij koeriersbedrijven.
Deze bestelwagens rijden vaak 300 kilometer per dag en hebben dus een groot potentieel om brandstofkosten te uit te sparen. Een accu van +- 100 kWh is dan wel noodzakelijk, wat een bom geld kost. Maar bedrijven kunnen deze investering rationaliseren en kiezen voor de optie die de laagste total cost of ownership (TCO) heeft.

Bedrijven/zelfstandig ondernemers kunnen fiscaal erg goedkoop met een elektrische auto gaan rijden. Particulieren profiteren hier niet van. Punt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.