Door het wegvallen van de federale ecokorting (eind 2011) kiest de Belgische autokoper niet meer automatisch het zuinigste en/of milieuvriendelijkste model. Nee, de gemiddelde CO2-uitstoot is voor het eerst sinds jaren gestegen, van 123 (in 2011) tot 131,2 gram per kilometer.

De CO2-uitstoot van de gemiddelde personenwagen is in België de afgelopen 6 jaar enorm gedaald, van 157 gram CO2 per kilometer in 2006 tot 123 vorig jaar. Maar aan die daling lijkt nu een einde te zijn gekomen. “Dit is een zeer opmerkelijke trendbreuk”, zegt Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans in de krant De Zondag. “De incentive om het zuinigste model te kiezen is weg en je ziet meteen het gevolg. Deze cijfers bewijzen hoe sterk een fiscale ingreep van de overheid het koopgedrag beïnvloedt.”


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Febiac zou toch de intellectuele eerlijkheid mogen hebben om te vertellen dat de premie er voor zorgde dat vooral klein bemeten dieselblokken werden verkocht. Met dus significant meer vervuiling op vlak van fijn stof en NOx dan zónder die premie. Vlaanderen heeft heel wat in te halen op vlak van vervuiling, maar de premie uit het artikel was een typisch voorbeeld van hoe het niet moet.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.