Citroën E-Berlingo Multispace
De ludospace van Citroën is met een volledig elektrische aandrijflijn beschikbaar.

Dat was de term die Citroën ooit gebruikte, toen ergens halverwege de jaren negentig de personenvariant van de Berlingo geïntroduceerd werd. Ludospace. Een personenvariant gebaseerd op een compacte bestelauto, met speelruimte. Het concept is in de loop van de jaren niet wezenlijk veranderd. Ook de elektrische aandrijflijn was er op de vorige al, zij het dat elektrisch rijden toen nog een vrij marginaal fenomeen was.

Nu is ook de huidige Berlingo Multispace verkrijgbaar met een elektrische aandrijflijn. Dat is in zekere zin bekend nieuws. De Berlingo Electric was er al als bestelauto. De vrijwel identieke Peugeot Partner Tepee Electric is op de Salon van Genève gepresenteerd.

De E-Berlingo Multispace heeft de beschikking over dezelfde aandrijflijn. De elektromotor levert een vermogen van 49 kW (67 pk) en heeft een direct beschikbaar koppel van 200 Nm. Twee lithium-ion accupakketten met een totale capaciteit van 22,5 kWh zijn gemonteerd in het subframe, waardoor de binnenruimte hetzelfde is als bij de broeders met een verbrandingsmotor. Volgens de NEDC-norm komt de auto met een gevulde accu tot 170 km ver. Volgens Citroën ruim voldoende voor de gemiddelde Europse bestuurder, die minder dan 100 km op een dag rijdt.

Citroën mikt met deze auto op stadsbewoners, die kunnen profiteren van een dicht laadpaalnetwerk. De auto is uiteraard ook thuis op te laden met een normaal stopcontact. Een Chademo-snellaadaansluiting is als optie beschikbaar. Zoals gebruiklijk is bij eletrische auto’s is er een app beschikbaar om de laadstatus te controleren en de klimaatregeling te activeren. De nieuwe E-Berlingo Multispace wordt in september op de markt gebracht.

Laadruimte Citroën E-Berlingo Multispace


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.