Citroën introduceerde het roetfilter, een Stop&Start-systeem, een dieselhybride met vierwielaandrijving en de eerste elektrische auto op de markt. Op de komende autoshow in Genève zal daar een nieuwe technologische primeur aan worden toegevoegd: Hybrid Air.

De technologie is door PSA (Peugeot en Citroën) in samenwerking met de Bosch®-groep ontwikkeld en borduurt voort op de in de loop van jaren opgebouwde expertise van Citroën waar het gaat om hydraulische systemen in auto’s. In 1955 kwam de Citroen DS op de markt met een sensationele primeur: een hydraulisch systeem dat op basis van druklucht en olie zorgt voor besturing, remmen, vering en de halfautomatische versnellingsbak. Hybrid Air is gebaseerd op het gebruik van druklucht en hydraulica. Belangrijkste voordeel: uitstoot en verbruik worden enorm gereduceerd. Hoewel de techniek zeer geavanceerd is, zijn de kosten ervan relatief laag en daarmee is Hybrid Air ook beschikbaar in segmenten voor compacte modellen.

Hybrid Air zorgt voor een doorbraak: minder dan 3 l/100 km zonder extra accu’s waardoor:
Ø Het milieu minder wordt belast
Ø De technologie betaalbaar blijft
Ø Geen interieurruimte verloren gaat

Deze revolutionaire technologie is bijzonder geschikt voor toepassing op modellen in zowel het B- en C-segment als op bedrijfsauto’s. Op de stand van Citroën in Genève staat een C3 die met Hybrid Air is uitgerust en Peugeot zal een 2008 Hybrid Air laten zien. De C3 haalt daarmee verbruikswaarden van 2,9 l/100 km en een uitstoot van 69 gr/km CO2. In stadsverkeer kunnen gebruik en uitstoot met 45% worden gereduceerd in vergelijking met modellen met een verbrandingsmotor zonder de technologie van Hybrid Air.

De technologie van Hybrid Air is gebaseerd op inmiddels vertrouwde technieken als: een PureTech-benzinemotor, een vat om druklucht op te slaan, een hydraulische pomp en motor, en een automatische transmissie met planetair tandwielstelsel. Tijdens het ontwikkelingsproces heeft PSA Peugeot Citroën in totaal tachtig patenten laten vastleggen. Een intelligent elektronisch managementsysteem optimaliseert verbruikswaarden op basis van input van de bestuurder. Er zijn drie configuraties:

Ø Air (geen uitstoot)
Ø Benzine (alleen verbrandingsmotor)
Ø Hybrid Air (druklucht ondersteunt verbrandingsmotor)

Aangezien Hybrid Air geen extra accu’s vergt, kan het systeem tegen een aantrekkelijke prijs in zowel Europa als wereldwijd op de markt worden gebracht. De technologie is in alle weerscondities en verkeersomstandigheden even efficiënt. Hybrid Air zal op alle plaatsen op de wereld waar Citroën actief is op de markt kunnen worden gebracht. De technologie is bijzonder geschikt voor compacte modellen in het B- en C-segment en voor bedrijfsauto’s.

De technologie van Hybrid Air heeft geen enkele invloed op het ruimteaanbod in interieur en kofferbak. De keuze voor een voornamelijk mechanisch functionerend systeem zorgt voor eenvoudiger onderhoud en recycling. Een filmpje over Hybrid Air is inmiddels te vinden op autojunk.nl.


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Slim! Het drukvat is eigenlijk de accu.

Zelfde principe als een stoommachine.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.