Er komen ineens veel busjes met een brandstofcel aan bij Stellantis.

De Citroën ë-Jumpy Hydrogen loopt op waterstof, dat is niet echt een verrassing. Het is een en dezelfde als de Opel Vivaro-E Hydrogen. Een busje met een rijbereik van 400 kilometer.

Er is een 45 kW brandstofcel aanwezig, maar ook een accupakket met een opslagcapaciteit van 10,5 kilowattuur. Bij stelle hellingen of een gebrek aan waterstof, is het busje louter elektrisch aangedreven. In alle andere gevallen wordt de brandstofcel indirect gebruikt voor de aandrijving. De bouw vindt plaats in de SevelNord-fabriek nabij Valenciennes, in Noord-Frankrijk. De ombouw wordt echter gedaan bij de Opel-hoofdzetel in het Duitse Rüsselsheim.

Levering start in de tweede helft van 2021. Concurrentie is er van onder andere Renault, dat ook omziet naar waterstof.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dit busje wordt altijd elektrisch aangedreven, de stroom komt uit de accu die wordt bijgeladen door de brandstofcel.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.