De Citroën Cactus is een voorbeeld van hoe de C-lijn er in de toekomst uit zal gaan zien. Zijn statement: laten we al het overbodige schrappen en meer waarde gaan hechten aan zaken die bijdragen aan ‘well being’. De Citroën Cactus is dan ook gericht op gebruiksgemak, comfort voor iedereen en milieuvriendelijke technologieën.

Ontstaan

Het begon allemaal met de presentatie van de concept car C-Cactus op de Autosalon van Frankfurt in 2007. Een benadering die een basisvraag opriep: wat zijn de nieuwe verwachtingen van automobilisten? Welke prestaties zijn echt belangrijk? De engineers en ontwerpers besloten te breken met de bestaande normen, de uitdagingen op een andere manier te benaderen om zo nieuwe oplossingen te onderzoeken. Deze pragmatische aanpak leidde tot het weglaten van al het overbodige en meer waarde toekennen aan alles wat bijdraagt aan de ‘well being’ van bestuurder en inzittenden. Het resultaat werd de Citroën Cactus, een concept car die model staat voor de C-lijn zoals die vanaf 2014 zal verschijnen.

Functioneel design

Alle onderdelen en ruimten zijn bekeken en beoordeeld op functie en comfort. Kenmerkend zijn de gladde oppervlakken in parelmoer wit, de vloeiende lijnen, de zwevende achterstijl en het zwevende dak. De contrasterende grafishe elementen zijn ook functioneel. De grijze Airbumps bieden berscherming en het grote panoramische dak zorgt voor veel licht.

Het originele Airbump is in de bumpers en de zijkanten van de auto geïntegreerd. Deze grafische elementen combineren design en functionaliteit, want ze beschermen de carrosserie. Het soepele ‘soft afgewerkte’ materiaal is krasbestendig en de geïntegreerde luchtcapsules vangen eventuele schokken op. De Airbump benadrukt de stijl en originaliteit van de Citroën Cactus en laat zien dat er ook customize-mogelijkheden zijn.

De Citroën Cactus heeft de afmetingen van een compacte hatchback (lengte: 4,21 m; breedte: 1,75 m), een verhoogde bodemvrijheid (21 cm), maar een beperkte hoogte van 1,53 m. Een korte voor- en achteroverbouw plaatsen de wielen op de vier hoeken.

Het front schetst alvast een beeld van de visuele identiteit van de toekomstige C-lijn modellen. Het kenmerkt zich door gladde oppervlakken, vloeiende lijnen, LED-dagrijverlichting en in de Airbumps ingebouwde koplampen. De achterkant is op eenzelfde manier benaderd met de LED-verlichting met 3D-effect die is geïntegreerd in de brede Airbump die de achterklep beschermt.

Deze bijzondere buitenkant zonder zijruiten, achterruit of middenstijl heeft bovendien een volledig vernieuwd interieur. Nieuw qua constructie, maar ook voor wat betreft kleuren en materialen. Er moest meer ruimte komen voor de bestuurder en de passagiers ten behoeve van hun comfort en gemak. Er kwam meer vloerruimte door de montage van een smal, zwevend dashboard, terwijl de voorpassagier toch beschikt over een grote, goed bereikbare opbergruimte in het bovenste gedeelte. Dit was mogelijk door de integratie van een 100% digitale interface en een verbeterde indeling van de bestuurdersplaats:

> het instrumentenpaneel is vervangen door een 7 inch scherm;

> de bedieningsknoppen hebben plaats gemaakt voor een 8 inch touch screen, dat toegang biedt tot alle functies (airconditioning, audio, navigatie, connected services en rijhulpsystemen);

> de passagiersairbag is in het dak geplaatst in plaats van in het dashboard;

> de traditionele versnellingspook is vervangen door een selectieknop onder op het dashboard en met schakelflippers achter het stuur.

Ook de voorstoelen zijn onderworpen aan dit nieuwe inrichtingsbeleid. De ontwerpers hielden duidelijk een comfortabele, ruime sofa in het achterhoofd.

Nog meer comfort biedt het warmtewerende, panoramische dak dat wel licht doorlaat, maar geen warmte. Het beschermt tegen UV-straling met eigenschappen die vergelijkbaar zijn met een zonnebril van categorie 4.

Het interieur moest chic maar ook ontspannen zijn. Er is gewerkt met authentieke en natuurlijke materialen. De bekleding van de stoelen en portieren bestaat uit een combinatie van twee materialen die verwijzen naar modern meubilair: een stof van gemêleerd blauw katoen en natuurlijk ‘camel’ leer (plantaardig gelooid) dat we ook terugzien op het dashboard en het stuur.

Een leuk detail: de opbergruimte bovenin het dashboard en de portiergrepen doen denken aan reiskoffers. De stijl- en ontwerpkeuzes hebben geleid tot een interieur waarin de inzittenden rust en dus ook rijplezier kunnen ervaren.

Praktische techniek

Eenvoudig, voordelig en zuinig in gebruik, betaalbaar en voorzien van nieuwe techniek. De Citroën Cactus is duidelijk gericht op de nieuwe behoeften van de automobilisten. Zo ook de nieuwe Hybrid Air aandrijflijn. Deze ‘full hybrid’ oplossing combineert geperste lucht en hydraulica met een PureTech benzinemotor. Deze nieuwe techniek geeft een verbruik van minder dan 3 l/100 km.

Digitaal, touch screen en internet

Alle bedieningen zitten op een 8 inch touch screen dat in het midden van het dashboard is geplaatst. Ergonomie, gebruiksgemak en toegang tot Citroën Multicity Connect voor bestuurder en passagiers, die gebruik kunnen maken van een menu met apps. Het menu gebruikt data van de auto (onder andere kilometerstand, snelheid, autonomie, GPS-positie) om voor de inzittenden handige informatie te verschaffen (waarschuwen voor gevaarlijke verkeersituaties, benzinestations zoeken, toeristische plaatsen, enzovoorts).

Door zowel het ontwerp als de constructie en ook de technieken vanuit een nieuwe hoek te benaderen, is de Citroën Cactus een totaal nieuwe auto geworden. Een auto die moet voldoen aan de verwachtingen van iedereen die gebruik en plezier wil combineren.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.