De opvolger van de best verkochte Citroën – er zijn al meer dan 3 miljoen exemplaren verkocht – zal in Genève zijn opwachting maken, met een aantal interessante motoren.

Ander uiterlijk
Optisch gezien is het aantal wijzigingen beperkt gebleven. In de nieuwe neus zijn LED-units in de bumper opgenomen en de vorm van de achterlampunits is gewijzigd. Binnenin is gebruikgemaakt van chroomaccenten en het dashboarddeel is in matzwart, donkerbruin of in grijs Moondust uitgevoerd. De tellers hebben witte verlichting voor een optimale afleesbaarheid.

Driecilinders
De nieuwe generatie PureTech-benzinemotoren bestaat uit driecilinders met een inhoud van 1 of 1,2 liter die zorgen voor hoge prestaties en lage verbruikswaarden. Er zijn 52 patenten aangevraagd om deze nieuwe generatie motoren tot stand te brengen: het gewicht werd verminderd, het blok werd compacter gemaakt, de verbranding werd geoptimaliseerd en de wrijvingen werden gereduceerd om verbruik en uitstoot met 25% te verlagen zonder aan prestaties in te boeten. De motoren VTi 68 en VTi 82 bereiken zo extreem lage verbruikswaarden tussen de 4,3 en 4,5 l/100 km en een uitstoot van tussen de 99 en 104 gr/km CO2). De VTi 120 completeert het gamma benzinemotoren.

14% bijtelling
Er zijn in Nederland drie dieselmotoren leverbaar met micro-hybride technologie e-HDi en Stop&Start: de e-HDi 70, e-HDi 90 en e-HDi 115. Met een uitstoot vanaf 87 gr/km CO2 behoort de nieuwe C3 volgens Citroën tot de zuinigste modellen uit het segment en komt deze voor zowel de e-HDi 70 als e-HDi 90 in aanmerking voor 14% bijtelling.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.