De beste vriend voor in de stad, dat is de Citroën Ami van de 21ste eeuw.

Er is niks mis met het afstoffen van een oude naam, maar deze nieuwe heeft weinig van doen met de vorig Ami. Hoewel de Ami 6 en Ami 8 in de jaren 70 van de vorige eeuw doelmatig vervoer boden, is de Ami qua eenvoud eerder schatplichtig aan de aloude Eend.

Alleen deze is nóg langzamer. De nieuwe Citroën Ami is namelijk vervoer voor in de stad. De topsnelheid ligt op 45 km/u, wat betekent dat iedereen met een bromfietscertificaat achter het stuur mag plaatsnemen. De auto is verder lekker vierkant en aangenaam eenvoudig. De wielen staan op de uiterste hoeken, wat de wendbaarheid vergroot. De draaicirkel is 7,20 meter. De Ami heeft een lengte van 2,41 m, een breedte van 1,39 m en een hoogte van 1,52. Het vormgeving is eigenzinnig en heeft wat weg van de eerste generatie van de C4 Cactus. In het interieur moet voor muziek en navigatie worden teruggevallen op de eigen smartphone.

Hier staat een hedendaags dwergvoertuig dat beslist niet retro is, zoals de Artega Karo-Isetta en Microlino dat zijn. In vergelijking met de Renault Twizy biedt de Citroën Ami meer comfort. De bestuurder zit behaaglijk binnen en heeft de weelde van een kachel. Rijkeluisstadskar Birò is misschien de meest directe concurrent, maar die is aanzienlijk duurder.

De Citroën Ami heeft namelijk de prijs mee. Voor de auto wordt in Frankrijk een bedrag van € 6.900 gevraagd, ook komt er een huurconstructie waarvoor een maandbedrag van € 22 wordt gerekend en is carsharing mogelijk voor € 0,26 per minuut. Spotgoedkoop.

Er is één kolossaal nadeel en dat is het piepkleine accupakket, een capaciteit van 5,5 kWh is haast niks. In de meest gunstige omstandigheden komt de Ami hiermee 70 kilometer ver, maar in koude jaargetijden zou dat best eens met een tiental kilometers kunnen slinken. Laden kan met een normaal stopcontact of bij een laadpunt en duurt nooit meer dan drie uur.

Het verlangen dat dit karretje een succes wordt zal Citroën zeker koesteren. Het aanbieden van een auto als deze is namelijk een probaat middel om de CO2 te drukken, de EU heeft vastgesteld dat de gemiddelde uitstoot per automerk in 2020 op 95 gram CO2 moet uitkomen.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.