Citroen 19_19 Concept
Hoe ziet toekomstige mobiliteit eruit? Het zijn de concept cars die vorm proberen te geven aan een ongewisse toekomst.

Waar de Citroën Ami One Concept is bedoeld voor in de stad, daar is de Citroën 19_19 Concept geschikt voor iedereen die de stad wil ontvluchten. Weg uit de hectiek van alledag. De vormgeving van 19_19 Concept is volgens Citroën onconventioneel, zoals concept cars dat wel vaker zijn. De capsule-achtige cabine is geïnspireerd op de luchtvaart.

In het interieur is volop comfort te vinden. Te beginnen met de stoelen die best als ligfauteuils kunnen worden aangeduid, alleen de bestuurder zit wat meer verheven op zijn paarse zetel. Er is een minimum aan afleiding. Een dashboard is er eigenlijk niet, bedieningsinstrumenten zijn nauwelijks te vinden en displays lijken hoegenaamd afwezig. Met de geborgenheid lijkt het verder wel goed te zitten, ondanks een ruime hoeveelheid glas.

Het exterieur is geen voorbeeld van l’art pour l’art en is dus niet slechts een poging om anders te zijn dan het bekende. Het grote voordeel van de vormgeving is dat de luchtweerstand laag is. Ergo, een hoger rijbereik. Op één acculading – uiteraard is de 19_19 Concept elektrisch – komt de auto 800 kilometer ver. Ook wordt er voorzien in inductieladen, dus een stekker is niet nodig voor het opladen van de auto. Progressive Hydraulic Cushions zijn niet meer de veerbollen van weleer, maar maken het wel mogelijk om in optimaal comfort voort te bewegen. Een grappig detail is dat zowel aan de voor- als achterzijde de merklogo’s deel uitmaken van de verlichting. Een behoorlijk voor de hand liggende ontwerpkeuze, aangezien lichteenheden die de gehele breedte van de auto beslaan aan een opmars bezig zijn.

En tot slot, ook deze auto is in staat om autonoom te rijden.

Citroen 19_19 Concept achterzijde

Citroen 19_19 Concept interieur


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.