Er wordt werk gemaakt van waterstofauto’s, met dank aan ruimhartige staatssteun.

Het aanjagen van de verkoop van auto’s met alternatieve aandrijflijnen lijkt haast niet zonder financiële prikkels te kunnen. Nieuwe techniek is duurder, waardoor zonder stimuli slechts een zeer beperkte groep van early adaptors geïnteresseerd is.

Waterstof lijkt al enige decennia de brandstof van de toekomst te zijn. Langzaam maar zeker stijgt de populariteit, in Nederland vooral ook als mogelijke vervanger van het vertrouwde aardgas. Regulier verkrijgbare waterstofauto’s zijn vooralsnog op één hand te tellen. De Hyundai Nexo, de Toyota Mirai en dat was het wel zo ongeveer.

In China gaat het er binnenkort anders aan toe, met dank aan ruimhartige staatssteun, hoewel het voor Reuters onduidelijk blijft wat de bijbehorende bedragen zijn. Enkele autofabrikanten zijn niet te beroerd om man en paard te noemen.

SAIC wil meer dan 10.000 waterstofauto’s produceren in 2025, het bedrijf in staatseigendom is eigenaar van de merken Roewe, MG en Maxus. Beiqi Foton Motor, dat deel uitmaakt van BAIC, wil 4.000 waterstofauto’s produceren in 2023 en verwacht dat het aantal in 2025 is gestegen tot 15.000 van dat soort auto’s.

Momenteel rijden in China slechts 7.000 waterstofauto’s rond, dat steekt schraal af tegen de meer dan 4 miljoen ev’s en plugin hybrides.

Beeld: Roewe RX5, een Chinese auto zonder waterstofaandrijving


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.