Als het aan Bob Lutz, voormalig vicevoorzitter van General Motors, had gelegen, dan was de Chevrolet Volt een pickup geworden in plaats van een sedan.

De Chevrolet Volt was het antwoord van GM op de Toyota Prius. Echter, Lutz vond dat het beter een pickup had kunnen zijn omdat er al meer dan genoeg zuinige sedans rondrijden. De hybridisatie van deze groep heeft daarom de minste voordelen. Door brandstof slurpende, CO2 uitspugende pickup trucks van een hybride aandrijflijn te voorzien, is de winst een stuk groter.

Lutz verwezenlijkt nu zijn droom in de directie van VIA Motors, een bedrijf dat pickups, busjes en SUVs hybridiseert. Zo werken ze nu aan de X-Truck, een 2013 Chevrolet Silverado met 5,3 liter V8 èn een 24 kWh lithium-ion accu. Hiermee rijdt de pickup ongeveer 2 liter op 100 kilometer en kan 56 kilometer puur elektrisch rijden.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik volg zijn punt deels, maar heb wel het gevoel dat hij in zijn eigen straatje praat.

Nu is het wel weer zo dat er bij deze trucks litergewijs wel de grootste besparing te maken is.

Overigens zijn die trucks wel handig: Achterin zit een flinke 240V (USA!) aansluiting om je gereedschap op te draaien. Ideaal voor de aannemer.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.