Chevrolet zet hoog in met de elektrische Spark EV. Volgens het merk zal deze auto de norm zetten voor een elektrische stadsauto. De elektrische aandrijfunit levert ruim 130 pk en de acceleratie van 0-100 km/u neemt 8,5 seconden in beslag neemt. Het hart van het aandrijfsysteem van de Spark EV wordt gevormd door de door GM ontwikkelde oliegekoelde, elektrische motor.

Statorspoelen
GM-ingenieurs hebben zo’n 800.000 testkilometers afgelegd met de elektrische Spark, waardoor de prestaties van de elektromotor konden worden geoptimaliseerd door gebruik te maken van speciaal ontworpen statorspoelen van plat koperdraad in plaats van rond, en een unieke rotorconfiguratie. De motor en de aandrijfunit zullen vanaf het begin van 2013 worden geproduceerd in GM’s transmissiefabriek in White Marsh, Md., nabij Baltimore. Dat zal de eerste keer zijn dat een Amerikaanse autofabrikant zowel de motor als de aandrijving zelf produceert.

Hoewel rijprestaties belangrijk waren voor de ingenieurs, zeggen ze zich gericht te hebben op een compacte en efficiënte uitvoering van de aandrijfeenheid. De gegoten aluminium behuizing moet zorgen voor een lichtgewicht structuur, terwijl het coaxiale ontwerp een compacte package mogelijk maakt.

Stukjes Volt & Ampera
Ontwikkelingstijd en kosten werden teruggebracht door gebruik te maken van dezelfde componenten en systemen die ook zijn toegepast voor de Chevrolet Volt en GM’s programma voor tweeweg hybridetrucks. Ruim 75 procent van de componenten voor het aandrijfsysteem zijn afkomstig uit andere programma’s van GM. Zo is de platte statorwikkeling-technologie in de motor bijvoorbeeld afkomstig uit de Volt. Ook de koel- en motorcontrolesystemen in de Spark EV komen grotendeels overeen met die van de Volt.

Snelle oplading van het 20 kWh-accupakket
Het 20 kWh lithium-ion batterijpack van de Spark EV kan met de SAE combocharger voor snelladen worden opgeladen. Door dit apparaat, dat kort na de introductie op de markt zal komen, is het mogelijk de Spark EV in minder dan 20 minuten tot 80% op te laden. Het batterijsysteem zal in staat zijn om een paar maal per dag via een snellader te worden opgeladen. Ook kan de batterij via het reguliere elektriciteitsnet worden opgeladen, wat dan minder dan 7 uur zal duren.

“De batterij van Spark EV is meer dan 200.000 uur getest in onze batterijsysteemlaboratoria wereldwijd,” zegt Larry Nitz, executive director van GM’s wereldwijde elektrificatie engineering team. “Door deze testen kunnen onze consumenten dagelijks hun auto meerdere malen snelladen, waardoor het rijbereik en de inzetmogelijkhedenaanzienlijk worden vergroot.”

Accu weegt 254 kg
Het batterijsysteem, geleverd door het bijna ter zielen gegane A123 Systems, heeft een volume van 133 liter en bestaat uit 336 prismatische cellen. Deze is gebaseerd op de Nanofosfaat lithium – ijzer fosfaat technologie. Het batterijsysteem is samengesteld uit vier modules en het geheel weegt 254 kg. Net zoals het batterijsysteem dat in de Volt wordt gebruikt, maakt de batterij van de Spark EV gebruik van een actieve vloeistofkoeling – verwarmingssysteem, waardoor de betrouwbaarheid van de accu gedurende de hele levensduur van de auto wordt verhoogd. Tevens worden de prestaties gedurende het gehele jaar onder alle klimatologische omstandigheden verzekerd.

Het batterijpack bevindt zich onder de achterbank en direct boven de achteras. Omdat de accu op de plaats van de benzinetank is gemonteerd behoefden er nauwelijks aanpassingen aan het koetswerk te worden gedaan.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.