De range is bekend: de volledig nieuwe Spark EV heeft een rijbereik van 132 kilometer met een volgeladen accu. Het brandstofverbruik is een equivalent van 119 MPGe* (1,97 liter per 100 km).

Ten opzichte van een vergelijkbare nieuwe auto met brandstofmotor bespaart de Spark EV de eigenaar in de USA zo’n $9.000 (€6.897) aan brandstofkosten in vijf jaar. In de Verenigde Staten verschijnt de Spark EV deze zomer op de markt. Hij zal in 2014 ook in een aantal geselecteerde landen in Europa leverbaar worden.

De Spark EV zal de eerste elektrische auto op de markt zijn die beschikt over de recent SAE goedgekeurde combo-oplader voor (DC) snelladen. Hierdoor zal het mogelijk zijn de Spark in slechts 20 minuten weer op te laden tot zo’n 80% van zijn laadcapaciteit, en dat indien gewenst meerdere malen per dag. AC wisselstroomladen neemt via een normaal 230V stopcontact zo’n 6 tot 8 uur in beslag. Er wordt een oplaadsnoer meegeleverd.

De Chevrolet Spark EV accelereert in minder dan 8,5 seconden naar 100 km/u dankzij de permanent magnetische elektromotor, die ruim 130 pk levert. De door GM ontworpen, oliegekoelde permanent magnetische motor, is het hart van het aandrijfsysteem van de Spark EV. Proefmodellen van de Spark EV hebben in totaal bijna 1 miljoen testkilometers afgelegd waardoor Spark EV-engineers in staat waren de prestaties van de elektromotor te optimaliseren door gebruik te maken van statorspoelen, gewonden van plat in plaats van rond koperdraad, en een unieke rotor configuratie.

De motor en de aandrijfeenheid worden geproduceerd in GM’s fabriek in Baltimore. Vorige week werd de eerste Spark EV elektromotor geproduceerd, de eerste keer dat een belangrijke Amerikaanse autofabrikant een complete elektromotor en aandrijfeenheid heeft ontworpen en gebouwd, voor een moderne elektrische auto in de Verenigde Staten.

* Omdat elektrische auto’s als de Spark EV geen fossiele brandstof verbruiken heeft het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) een equivalent bedacht om een waarde te berekenen die vergeleken kan worden met de brandstofconsumptie van een auto met traditionele verbrandingsmotor. Deze berekening, met de aanduiding MPGe (mijl per gallon brandstof), stelt consumenten in staat te zien hoe hun energie efficiency zich verhoudt tot andere EV’s en traditionele auto’s. 1 gallon benzine is het equivalent van 33,7 kWh.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Moet je wel 24.000 km per jaar rijden (15.000 mile) om die besparing te halen. Ik ben wel groen, maar 24.000 km per jaar in een Spark????

@autogek123: ik snap je reaktie niet zo eigenlijk.

Vind het jammer dat GM geen EV heeft willen maken die van de grond af bedoeld is een EV te zijn.

@jehannus: geef niet, kan de beste overkomen. LoL.

Om 7.000€ te besparen in 5 jaar aan brandstof, moet je wel 5 jaar lang 15.000 mile / 24.000km per jaar rijden. Daar gaat GM van uit in hun berekeningen.

energie kosten zijn natuurlijk ook heel erg landelijk bepalend.

@jehannus: 1 gallon benzine kost hier 6,84€ en 33,7 kWh kost hier 8,23€. Dus als hij idd zoals de EPA stelt deze cijfers gebruikt is hij in NL duurder in gebruik dan een gewone Spark.

@autogek123: je kunt de kosten zo denk ik niet berekenen.
Het is een mate van efficientie, niet van kosten.

30mpg is al redelijk zuing daar, x4 is 119mpg (e)
Hij is dus 4x zuiniger t.o.v. een doorsnee amerikaanse auto.

@jehannus: Nee, je moet wel appels met appels vergelijken. Echt zuinig is hij niet als je de electrische Spark tegenover de gewone zet. Je kan hem wel gaan vergelijken met een V8 SUV, maar dan ben je jezelf rijk aan het rekenen. 🙂

Klopt niets van wat EPA rekent als je het gaat uitrekenen. De EV Spark doet 15,4 kWh per 100km en de benzine versie 5.1/100km( 1.3 gallon voor 100 km). Dus 1 gallon kan nooit 33,7 kWh zijn. 1 Gallon hoort dus 11.8 kWh te zijn.

Ik rijd 30000 per jaar, maar hoe zit het in vergeljking met de Bifuel die ik nu rijd? dan zal het verschil toch weer anders zijn.

Simpel met de Spark rijd je ca. 6 á 7 km op 1kWh
Ik betaal bij Greenchoice € 0,22 per kWh dus per km ca. € 0,03. Dus per 30.000 km ca. € 900 per jaar. Je kunt zelf uitrekenen wat je met je Bifuel per km verbruikt over een jaar. Maar dat is minmaal het dubbele per km.

@beeli001: Sorry verkeerd voorgelicht.
Op elektra 30.000km is ongeveer 4500 tot 5000 kwh x € 0,22 = € 990 tot € 1.100
Op benzine 1 op 17 ca. 1760 ltr. x 1,65 = € 2.904
Op gas 1 op 13 ca. 2300 ltr. x €0,85 = € 1.955
En dan heb ik het nog niet over de kostenbesparing op het onderhoud.
Elektrisch rijden is dus een stuk goedkoper.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.