General Motors heeft vandaag verbeteringen aangekondigd voor de structuur en het koelsysteem van de Chevrolet Volt waardoor de kans op vlamvatten in de dagen of weken na een zwaar ongeval tot een minimum wordt beperkt. Dit na aanleiding van de accu-incidenten in Amerika, waarbij een Volt enige tijd na een geënsceneerde aanrijding vanaf de zijkant plotseling vlam vatte.

GM heeft voor het verder crashbestendig maken van de accu nauw samengewerkt met de National Highway Traffic Safety Administration. De NHTSA startte op 25 november 2011 een zogenaamde Preliminary Evaluation na een zware botsproef met de accu in het laboratorium die zes dagen later resulteerde in een spontane brand. De test werd uitgevoerd om een lek in het koelsysteem na te bootsen dat optrad na een botsproef met een auto in mei, waardoor drie weken later een brand ontstond.

De Volt is als een Top Safety Pick gewaardeerd door het Insurance Institute for Highway Safety. Gedurende de eerste elf maanden van 2011 hebben Volt-rijders in totaal zo’n 32 miljoen kilometer gereden, zonder een enkel incident dat vergelijkbaar is met de testresultaten van het NHTSA in mei en november vorig jaar. GM zal een Customer Satisfaction Program uitvoeren om te zorgen dat de kans op brand, veroorzaakt door de batterij van de Volt in de dagen en weken na een zware zijwaartse aanrijding van opzij, tot een minimum wordt beperkt.

De modificaties zijn:

– Versterking van een deel van de veiligheidsstructuur van de Volt om de batterij nog beter te beschermen in het geval van een zware aanrijding van opzij.
– Een extra sensor in het reservoir van het koelsysteem van de accu om het temperatuurniveau te monitoren.
– Het aanbrengen van een ring bovenop het koelstofreservoir van de batterij om te zorgen dat er geen koelvloeistof overloopt.

De verbeteringen die na uitgebreide analyses, tests en onderzoek door GM-ingenieurs zijn uitgevoerd, zijn een gevolg van de zware botsproef met een aanrijding van opzij met de Volt op 12 mei in Wisconsin waarbij de batterij van het testvoertuig enigszins werd ingedeukt. Dat leidde tot een lek waardoor zo’n 50 ml wegvloeide.

Als onderdeel van de testprocedure werd het gecrashte voertuig vervolgens onderworpen aan een zogenaamde ‘rollover procedure test’ om te worden gecontroleerd op lekkages. De langzame koprol zorgde voor een vloeistoflek binnenin de batterij. Die koelvloeistof kwam in contact met de elektronica van het batterijpakket toen het voertuig ondersteboven hing. Hierdoor ontstond drie weken na de test een brand.

Volt-klanten zullen individueel worden benaderd wanneer de modificaties voor hun auto beschikbaar zijn. De verbeteringen zullen met ingang van deze maand in het productieproces worden opgenomen wanneer de productie weer op gang komt. De modificaties en verbeteringen zullen op alle Volts worden toegepast, inclusief die al in Europa zijn verkocht.

Elektrotechnieken voor auto’s zijn belangrijk voor de toekomst van de auto-industrie, reden voor GM om door te gaan met het helpen van de Society of Automotive Engineers om standaards vast te stellen. Deze moeten chauffeurs van sleepwagens, beheerders van sloperijen en recyclingbedrijven helpen om correct om te gaan met componenten van elektrische auto’s, aldus GM. Het Amerikaanse merk zal ook bijdragen aan de ontwikkeling van leermateriaal dat door deze beheerders in de toekomst kan worden gebruikt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Deze kwestie wordt imho wel zwaar overtrokken door iedereen.

Het is alleen dat verstokte petrolheads maar al te graag op deze auto willen afgeven en daarom steekt GM zo veel tijd in het ‘charme offensief’.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.