Heeft de Chademo-standaard nog enige toekomst, of is het einde onafwendbaar?

Voor degenen met enige kennis van elektrisch rijden is het gesneden koek. De gemiddelde, volledig elektrische auto heeft tegenwoordig een CCS-snellaadaansluiting. Het Combined Charging System (CCS) combineert de type 2-aansluiting met twee extra pinnen die voor het snelladen worden gebruikt. Het is de Europese standaard die in de afgelopen jaren pijlsnel populair is geworden. Als het gaat om ultrasnelladen, dan is er eigenlijk niets anders dan CCS. Nogal logisch dat partijen als Ionity en Fastned vooral laders plaatsen met één en hetzelfde stekkertype.

In Frankrijk was het gangbaar om bezitters van een ev met een Chademo-snellaadaansluiting met deemoed te benaderen. Sinds 2017 was het verplicht om op een snellaadlocatie ook altijd een lader met een Chademo-stekker te plaatsen. De wetgeving is intussen aangepast, Chademo valt weg, terwijl CCS en type 2 verplicht zijn. De laatste komt vooral in Frankrijk goed van pas. In het thuisland rijden de nodige exemplaren van de Renault ZOE rond, pas het huidige type van die auto heeft optioneel een CCS-snellaadaansluiting.

In geval van nood kan de type 2-aansluiting altijd nog worden gebruikt en de huidige Chademo-snelladers zullen niet van vandaag op morgen verdwenen zijn. Eigenaars van bijvoorbeeld een Nissan Leaf kunnen nog even voort.

Er zijn overigens ook afspraken vastgelegd over het serviceniveau. Het is te hopen dat hierdoor de bedrijfszekerheid toeneemt, want snelladers in Frankrijk zijn nogal eens in staking. (Via: automobile-propre.com)

Beeld: Nissan Leaf van bouwjaar 2010


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.