In Europa is het de vergeten standaard, maar mondiaal telt Chademo nog altijd mee.

Eerst maar eens naar het eigen continent. In Europa heeft een nieuwe elektrische auto deze dagen haast zonder uitzondering de beschikking over een CCS-aansluiting om te kunnen snelladen. Het Combined Charging System (CCS) combineert de type 2-aansluiting voor regulier opladen met twee extra pinnen die er louter en alleen zijn voor het snelladen. Dat werkt prima. Bovendien schieten de CCS-snelladers en vooral ultrasnelladers als paddenstoelen uit de grond.

Chademo is de op een na belangrijkste standaard en telt daardoor niet echt meer mee. Eerder kwamen we een dergelijke aansluiting vooral tegen op Aziatische auto’s, maar inmiddels is het slechts Nissan dat dapper standhoudt. De Nissan Leaf heeft een Chademo-snellaadaansluiting, de Mitsubishi Outlander PHEV, de welbekende plugin, beschikt trouwens over eenzelfde snellaadaansluiting.

Inmiddels zijn we aanbeland bij de derde versie van Chademo. Dat betekent een andere, meer compacte vormgeving. Voor de compatibiliteit zijn er verloopstekkers. Niet de meest fraaie oplossing, maar het werkt.

Gunstig is dat Chademo 3.0 het mogelijk maakt om met maximaal 500 kW op te laden, vanzelfsprekend is dat uitsluitend wanneer de ev het toelaat. Ook kan energie worden teruggeleverd, voor v2x-toepassingen.

Beeld: twee versies van de Chademo-stekker, boven de huidige, onder de nieuwe


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Lijkt op het verhaal van Betamax en VHS, het geld zal winnen.
Of in het geval van VHS was het de tweede K (KKK)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.