Dankzij een revolutionaire uitvinding van de Britse Firma Cella Energy is het mogelijk om waterstof goedkoop en praktisch op te slaan, waardoor de energiebron een steeds realistischer alternatief voor benzine wordt.

Sinds 2007 doet Cella Energy onderzoek naar een soort milieuvriendelijke superbrandstof en inmiddels heeft zeer positieve resultaten behaald met waterstof in een andere vorm. De technologie is gebaseerd op een nieuwe productiemethode voor nanovezels, een materiaal dat waterstof als een spons opzuigt en opneemt in kleine plastic bolletjes. Die bolletjes zijn zo klein dat ze samen dezelfde karaktereigenschappen als een vloeistof hebben. Daardoor zouden consumenten in de toekomst dezelfde gebruikservaring hebben als bij het tanken van reguliere brandstoffen. Dit in tegenstelling tot de huidige “problemen” met waterstof; opslag en tanken kan alleen onder hoge druk en onder extreme koeling.

De technologie is de afgelopen vier jaar in het geheim ontwikkeld door Professor Stephen Bennington, in samenwerking met wetenschappers van het University College London en Oxford University en is inmiddels gepatenteerd. De laatste maanden heeft het bedrijf verschillende prijzen gewonnen (Shell Springboard Award 2011, Future 50 winner, 2011 Energy Storage Challenge global finalis, etc) en wordt er veel geld in geinvesteerd.

Het beste nieuws, naast het milievriendelijke aspect, is dat de prijs zeer laag is; de kostprijs aan de pomp zou tussen 0,25 en 0,30 euro per liter kunnen bedragen. Grote oliemaatschappijen voelen de bui al hangen en er gaan sterke geruchten dat Cella wordt tegengewerkt om de brandstof op de markt te brengen. Dankzij de vele media-aandacht en de prijzen die het bedrijf gewonnen heeft, gaan we hier de komende tijd vast nog meer over horen. Op autojunk.nl staat een animatievideo met meer uitleg.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Goede ontwikkeling. Logisch ook dat dit tegengewerkt wordt door oliemaatschappijen en dan vooral het Midden-Oosten (want anders had het geen Shell award gewonnen). De landen worden dan niet meer afhankelijk van het midden oosten met betrekking tot de honger naar brandstof. Dit kan praktisch ieder land zelf produceren mits genoeg geld. Nederland zou hierbij best een voortrekkersrol kunnen spelen op het gebied van innovatie. Naar mijn mening is waterstof ook de toekomst en de techniek is bij verschillende autofabrikanten al aanwezig. Wel zie ik een probleem in de vorm van de nano-bolletjes. Deze zijn gemaakt van plastics, wat gebeurt hiermee als het in de auto zit?

@ErikkNL:
In het filmpje kun je zie dat die bolletjes tijdens het tanken afgevoerd worden. De tankslang heeft dus een aanvoer- en afvoerslang.. De bolletjes worden dan weer gereycled.

@JvT: Ik had het net gezien in het filmpje en het plaatje. Prima uitgedacht concept en hopelijk wordt dit doorgezet in plaats van de inzet op enkel EV’s

@ErikkNL: Ik geloof dat het de bedoeling was deze te recycleren. Bij het rijden verplaats je de bolletjes van de ene tank naar de andere (waartussen het verbrandingsproces plaatsvindt) en bij het tanken wissel je dan de opgebruikte ‘capsules’ voor gevulde. Kan de tanker die de boel aan de pomp levert die ineens terug meenemen…

@0725414: Had het gezien 😉 Tnx

De belangrijkste vraag word hier niet beantwoord: Hoeveel waterstof zit er in 1 liter en hoe ver kun je daarmee rijden?
Hoeveel energie zit er in de productie en distributie van deze korrel? Hoe zit het met toxiciteit, brandbaarheid, explosiegevaar tijdens productie, transport en tanken?
Het produceren van waterstof blijft bovendien inefficient (elektrolyse) of vervuilend (reformerproces)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.