De voordelen van plug-in hybrides en elektrische auto’s met een range extender worden groter als er meer elektrisch wordt gereden, stelt CE Delft in het rapport dat zij vandaag presenteren.

Om dit te bewerkstelligen moet het oplaad- en rijgedrag van de gebruikers positief worden beïnvloed. Financiële prikkels gegeven door werkgevers en overheid, een betere laadinfrastructuur en een verbeterde rijstijl kunnen helpen om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot naar beneden te brengen.

De studie ‘Opladen voor de toekomst van plug-in hybrides en range extenders’ van CE Delft zocht naar mogelijkheden om het elektrisch gebruik te verbeteren. Op verzoek van de Nederlandse importeurs van Toyota en Opel werd er gekeken naar factoren die het praktijkverbruik van plug-in hybrides en EV’s range extender bepalen, en hoe dit kan worden verbeterd.

De beschikbaarheid van voldoende oplaadpunten is de belangrijkste voorwaarde om elektrisch te kunnen rijden. Echter, het plaatsen van zowel privé- als publieke laadmogelijkheden is niet voldoende om een laag verbruik in de praktijk te realiseren. Hiervoor zijn financiële prikkels nodig. De beoogde doelgroep zijn de leaserijders, die hun brandstofrekening niet zelf hoeven te betalen. Werkgevers kunnen een brandstofbudget invoeren dat is afgestemd op een laag, haalbaar verbruik van brandstof of elektriciteit. De Rijksoverheid kan dit versterken door de hoogte van de bijtelling te koppelen aan de beschikbaarheid van een oplaadpunt of het niet (belastingvrij) mogen vergoeden van brandstofkosten.

Om een zo laag mogelijk praktijkverbruik te halen, kunnen er ook trainingen worden gegeven ter verbetering van het rij- en laadgedrag. Daarnaast – en dit klinkt misschien vreemd – kan er worden voorkomen dat werknemers met een erg hoge woon-werkafstand en/of zeer hoge jaarkilometrages voor (PH)EV’s in aanmerking komen. Door de grote afstanden kunnen zij niet 100 procent elektrisch rijden, waardoor het voordeel van de verminderde CO2-uitstoot wordt tenietgedaan.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Helaas zijn er nu maar té veel mensen die hem enkel voor de 0% bijtelling hebben, aso’s!

Gelukkig zie ik ook een paar Ampera rijders steevast aan de laadpaal staan hier in de buurt, zij verdienen een schouderklopje!

@widodh: onzin, de door jou genoemde aso’s spekken de staatskas extra met brandstof-accijns. Verder is het schuld van die slapers in Den Haag die veel te naief zijn geweest.

Wanner jij de mogelijkheid hebt om minder belasting te betalen doe je dat ook. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: “overal waar gratis geld te halen valt, wordt misbruik gemaakt van deze regelingen”

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.