CBS: uitstoot fijnstof in NL fors gedaald
Het gaat de goede kant op het de luchtvervuiling in Nederland.

Althans, wat bepaalde zaken betreft, want de onderzoeksresultaten van het CBS zijn niet alleen maar positief. Tussen 1990 en 2014 nam de uitstoot van fijnstof onder andere dankzij roetfilters op dieselvoertuigen af met maar liefs 57 procent. Voor stikstof geldt een afname van meer dan 45%, maar de hoeveelheid CO2 nam over dezelfde periode weer met 24% toe.

Vorig jaar kwam nog een derde van de totale hoeveelheid fijnstof door verkeer en vervoer, met aan kop het wegverkeer (47%) en, wellicht verrassend, de zeevaart (42%). De daling is vooral het gevolg van zuinigere auto’s, daar de hoeveelheid fijnstof door slijtage van onderdelen als de remmen ongeveer gelijk is gebleven. De uitstoot van stikstof nam vooral af dankzij het wegverkeer, dat een daling noteert van 70%. Verkeer en vervoer blijven nog wel verantwoordelijk voor zo’n twee derde van de totale hoeveelheid uitgestoten stikstof.

De statistieken brengen zoals gezegd helaas niet alleen maar goed nieuws. De CO2-uitstoot steeg over de eerdergenoemde periode met 24%, al is de afgelopen drie jaar wel sprake van een lichte daling. De toename van de uitstoot van koolstofdioxide is vooral te wijten aan de lucht- en scheepvaart, waarbij het opvallend is dat de uitstoot door vliegverkeer met maar liefst 100% is toegenomen. Afgezien daarvan daalde de uitstoot in 2014 ten opzichte van 2011 met meer dan 4%.

Voor de overheid betekent dat deels goed nieuws, maar tegelijkertijd zullen serieuze maatregelen genomen moeten worden om de CO2-uitstoot terug te dringen. Onlangs nog werd de regering door de rechter verplicht om zich nadrukkelijker bezig te houden met het terugdringen van de hoeveelheid CO2 die jaarlijks de lucht in wordt gepompt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het gaat inderdaad al jaren de goede kant op met de luchtvervuiling. Beetje jammer dat iedere keer weer Co2 wordt genoemd als luchtvervuiler. Dit is namelijk niet het geval. Co2 is een gas dat van nature in de atmosfeer voorkomt. Dat geldt niet voor zwavel- en stikstofoxiden. In dit artikel wordt over stikstof gesproken, dit graag corrigeren naar stikstofoxiden. Daar gaat het namelijk over. Lucht bestaat voor bijna 80% uit stikstof, dat kun je toch moeilijk vervuiling noemen.

Ik weet het, ik zou eigenlijk het CBS rapport moeten doorspitten maar kan de moed niet opbrengen (…).

Maar euh, op wat voor manier wordt fijnstof en fijnstof uitstoot gemeten of bepaald? Er zijn ook onderzoeken die de natuur zelf als grootste fijnstof producent benoemen en de menselijke bijdrage dus slechts een deeltje is (in stedelijke gebieden natuurlijk wat meer een factor). Andere onderzoeken gaan uit van de menselijke bijdrage en zeggen dat de grootste menselijke bijdrage van de bouw komt. Als ik het me goed herinner, zijn er een paar jaar geleden ook wel bouwprojecten stilgelegd vanwege een te hoge concentratie fijnstof. Natuurlijk is de bouw heel belangrijk voor onze economie en maatschappij, maar dat geldt ook voor het verkeer. Toch vreemd dat alleen het verkeer altijd de zwarte piet toegeschoven krijgt. Zijn er ├╝berhaupt initiatieven voor het terugdringen van fijnstof productie in de bouw? Zijn er ├╝berhaupt initiatieven voor het terugdringen van fijnstof productie door de zeevaart?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.