De batterijfabrikant CATL claimt een dergelijk accupakket op de plank te hebben liggen en te kunnen leveren aan iedere potentieel geïnteresseerde autofabrikant.

Hoe ver kan ‘ie is nog steeds de vraag die menig bezitter van een elektrische auto zo ongeveer als eerste krijgt. Niet ten onrechte, want het rijbereik houdt niet altijd over. Voor echt grote accupakketten, is Tesla de keuze bij uitstek.

Het is hetzelfde Tesla dat samenwerkt met de Chinese batterijfabrikant CATL. Eerder hebben we al kunnen melden dat voor Tesla de kostprijs van accupakketten zakt en dat het uithoudingsvermogen met 1,6 miljoen kilometer de levensduur van de auto bijkans overstijgt.

CATL meldt nu zelf dat het nog beter kan. Een levensduur van 2 miljoen kilometer of zestien jaar zou haalbaar zijn. Het is techniek die onmiddellijk beschikbaar is, voor alle autobouwers. Het enige nadeel is de kostprijs, die ligt tien procent hoger in vergelijking met een normaal lithium ion-accupakket. Gesteld wordt dat accupakketten die vandaag de dag worden gemonteerd een levensduur van acht jaar of 250.000 tot 300.000 kilometer hebben. Daarna gaat de capaciteit (te) ernstig achteruit.

Ook BMW en Volkswagen betrekken batterijen bij CATL. Het is onduidelijk of er al een fabrikant een belangstelling heeft getoond voor dit nieuwe accutype. (Via: ecomento.de)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

10% van hun marge en we zijn er, niet zoals de DS3 10% bijtellen omdat er premies komen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.