De gemeente van Amsterdam en Car2Go onderzochten hoe de elektrische deelauto’s worden gebruikt.

In een drukke stad als Amsterdam blijkt het soms sneller te zijn om de auto als vervoersmiddel te kiezen in plaats van het openbaar vervoer. Sinds november 2011 stelt Car2Go 300 elektrische Smarts ter beschikking als deelauto in de regio. Een succes voor zowel bewoner als binnenstad, want er is geen parkeervergunning of -kaartje nodig en het is uitstekende promotie voor elektrisch vervoer. Zo hebben afgelopen jaar ongeveer 15.000 mensen het rijden op stroom kunnen ervaren, meer dan in andere wereldsteden.

Van de 11.500 deelnemers aan het project heeft 1,9 procent hun eigen auto verkocht en gebruikt een Car2Go Smart ter vervanging. Hierdoor wordt er 230.000 kilometer per jaar elektrisch gereden in plaats van op brandstof. Dit is niet veel in vergelijking met de 788 miljoen kilometer die de Amsterdammers in totaal afleggen, maar alle kleine beetjes helpen.

Daarnaast is het bijzonder dat deelnemers hun eigen auto van de hand hebben gedaan naar aanleiding van het project. Met 320 stuks is dit zelfs meer dan Car2Go heeft rondrijden. Door een toename in het aantal deelautoprojecten in Amsterdam en een mogelijke uitbreiding van Car2Go zal deze trend doorzetten. Pieter Swinkels, woordvoerder van het Programmabureau Luchtkwaliteit (via Metro):

Steeds meer mensen zijn bereid om een auto te delen met meerdere mensen. Dit komt vooral omdat de auto niet meer zo´n duidelijk statussymbool is als vroeger en het steeds duurder wordt om in de stad een auto te hebben. Vooral mensen onder de 35 zullen niet zo snel een eigen auto aanschaffen.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.