Car2go
Het deelnetwerk wint aan populariteit in het Verre Oosten.

Car2go is bezig met een opmars in China. Het initiatief opereert momenteel nu zo’n twee maanden in de Chinese stad Chongqing en in deze periode zag Car2go 78.000 klanten gebruik maken van de Smart Fortwo’s. Niet eerder groeide een nieuwe ‘vestiging’ van het autodeelplatform zo snel als in Chongqing. Ter vergelijking: gemiddeld gezien hebben de meest succesvolle Car2go locaties in Europa en in de Verenigde Staten tussen de 100.000 en de 130.000 klanten na vier jaar opereren.

Chongqing is de eerste Aziatische stap voor Car2go. De volledige stadsprovincie heeft meer dan 30 miljoen inwoners. Er rijden 400 Smart fortwo’s van Car2go in de Chinese stad. Het autodeelprogramma werd in 2008 opgericht door Daimler. In Amsterdam rijden 300 elektrische Smarts van Car2go. Sinds 2013 is ook Amsterdam-Noord aangesloten bij het netwerk.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Pssst, Car2Go is in Amsterdam met elektrische smarts en daarmee duurzaam. Hier is het gewoon een benzine auto, dus niet echt een topic voor groen7

@pramm: Psst. Autodelen = minder auto’s op de weg, dus minder fijnstof in de lucht. Het hele idee van een autodeelprogramma is om het milieu minder te belasten.

Indien het carsharing is met duurzame auto’s dan wel, anders is het tegendeel waar.

Bij Car2Go, greenwheels en dergelijke commerciële initiatieven is het hele idee echt niet het minder belasten van het milieu. En overigens bij de gebruikers al helemaal niet. Dan zou de pilot van Greenwheels met elektrische auto’s veel succesvoller zijn geweest en had Greenwheels aanloopverliezen daarin geaccepteerd.Car-2-go had dan de elektrische smarts op grotere schaal ingezet. Nu heeft met in Amsterdam elektrische smarts ingezet, omdat Daimler er heel erg veel had staan, die niet verkocht werden.

De consequentie van Carsharing middels een commerciële club is namelijk niet dat er minder auto’s in een stad zijn en dat er minder auto km’s worden afgelegd. Zo brengt men het graag, maar waar mensen eerst op zoek gingen naar alternatieven (OV, Fiets, lenen van de auto van de buurman) of een taxi namen kiest men nu voor het afleggen van KM’s met een carsharing auto.
Daarnaast in steden zoals in China zijn er veel mensen die niet de middelen of mogelijkheden hadden om een auto te gebruiken (parkeren lastig, beperkingen als gevolg van smog etc), en met dit soort succesvolle initiatieven (die voor de mensen en voor de commerciële partijen een uitkomst zijn), kunnen ze nu wel ineens km’s met een auto afleggen.

Er zijn diverse onderzoeken die aantonen dat Carsharing een positieve uitwerking op het milieu heeft, maar in die onderzoeken werd voornamelijk uitgegaan van particulieren die hun eigen auto delen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.