Detail van de Smart van Car2go
Een succesverhaal van Car2go, dat striktgenomen Share Now moet worden genoemd.

Aan de deel-Smart – gedeelde smart? – in Amsterdam is niets veranderd. Intussen zijn Mercedes en BMW in relatieve stilte de samenwerking aangegaan door Share Now op te richten. Het zal zorgen voor schaalvoordeel en neemt onderlinge concurrentiedrang weg. Tegen meer deelauto’s, die hopelijk steeds gunstiger worden geprijsd, valt geen bezwaar in te brengen.

De groei van Car2go gaat onverminderd voort. Inmiddels zijn er in Amsterdam 80.000 gebruikers, vergeleken met vorig jaar is dat een stijging van 27 %. Ruim 400.000 ritten werden er gemaakt die tezamen goed zijn voor een afstand van 3,3 miljoen kilometer.

Sinds een jaar is het mogelijk om met een Car2go naar luchthaven Schiphol te rijden en de auto daar tegen een extra bijdrage ook achter te laten. Het prijspeil is inmiddels dynamisch. Het minuuttarief ligt lager als de auto wordt opgepikt in een minder populaire omgeving, wat een subtiele stimulans is om vraag en aanbod vereffend te krijgen.

Olivier Reppert, CEO van Share Now, lijkt de hoofdstad haast een proeftuin van gedeeld vervoer te vinden: “Amsterdam is een voorbeeld van hoe stedelijke mobiliteit zich minder richt op het privévoertuig en steeds meer op een divers ‘ecosysteem van mobiliteit’. De groeicijfers laten zien dat flexibel autodelen een steeds belangrijkere rol speelt in het dagelijkse transport van Amsterdammers. Deze ontwikkeling, die we ook in veel andere Europese steden zien, zal onze steden permanent en duurzaam veranderen.”

Niet geheel onjuist. De parkeren kost veel, de parkeerdruk is hoog. De nodige alternatieven voor de auto zijn denkbaar, deelauto of een andere modaliteit.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.