ICT-dienstverlener Capgemini gaat onzuinige leaserijders beboeten. Wanneer consultants bovengemiddeld veel brandstof verbruiken, moeten ze bijbetalen. Het bedrijf gaat hierbij uit van de industrienorm plus 15%, zodat er een marge is voor bijvoorbeeld de persoonlijke rijstijl van een gebruiker en het gebruik van brandstofverbruikende opties als airco.

Bonus-malus
De nieuwe regeling geldt alleen voor nieuwe leasecontracten en niet voor reeds afgesloten contracten. Capgemini zal het individuele rijgedrag van zijn werknemers controleren en hanteert vervolgens een bonus-malussysteem. Als een automobilist 15% meer brandstof verbruikt dan gemiddeld, of zelfs nog onzuiniger rijdt, worden de extra kosten met de bestuurder verrekend.

Eerlijk
Een woordvoerder van Capgemini laar weten dat het voorstel nauwkeurig op juistheid en eerlijkheid zal worden beoordeeld. Indien noodzakelijk wordt de regeling nog aangepast.

Belonen van zuinige rijders
De woordvoerder van Capgemini bevestigde ook dat zuinige rijders worden beloond door de nieuwe leaseregeling. β€œEen bestuurder kan er ook financieel op vooruit gaan wanneer hij onder de norm blijft. Zuiniger rijden en tanken kan dus ook in je voordeel werken.”

Leaserijders mikpunt hoon
De rijstijl van leaserijders, vooral die in een stekkerhybride, is de laatste tijd veelvuldig in het nieuws. Het Platform Elektrische Mobiliteit (PEM) vindt zelfs dat leaserijders in een plug-in hybride helemaal geen tankpas mogen hebben omdat ze het elektrisch wel afkunnen. Dit nadat uit cijfers van Alvas blijkt dat veel stekkerhybrides onzuinig worden gereden. Toyota deed daarom al een oproep aan leasemaatschappijen en werkgevers om het oplaad- en rijgedrag te stimuleren.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Eindelijk een bedrijf dat snapt waar het om draait, geef ze een wagen en doe aan verkeersopvoeding om ermee om te springen als een goede huisvader. Op het ogenblik dat ze buiten die 15% komen alles laten betalen, zoals nu al het geval is met ongevallen en bandenslijtage. En de zuinigste rijder krijgt een bonus.
En voor wat de stekker auto’s betreft: let wel dat het meerverbruik verrekend moet worden aan de tripafstand en oplaadduur, niet iedereen woont binnen batterijafstand van zijn werkplek en kan voldoen opladen. De fabrieksopgave is een onterecht cijfer, EU doe er iets aan bv verbruik met lege batterij ook opgeven!

@bruma: maar die snelle consultants moeten klanten bezoeken, business doen, nog meer business doen, fatcurabele uren boeken. Die hebben helemaal geen tijd om gezapig achter een vrachtwagen te hangen. Ik hoop dat Cap Gemini wel zo slim is dit te doen op basis van gerealiseerd verbruik van anderen bij dezelfde leasemaatschappij in dezelfde auto en niet tov een niet relevant cijfer als het fabriekscijfer.

@mashell: Och ja, die zijn allemaal zo belangrijk die consultans. Dat vinden ze vooral zelf.

Je verbrand bergen meer brandstof voor minimale winst.

Ik heb ook een tijd heel hard gereden maar ben er na 3 jaar toch wel achter gekomen dat het allemaal maar bar weinig uit maakt.

Ik sta wel gewoon 10 minuten eerder op en ben 10 minuten later thuis πŸ™‚

@mashell: ik ben zo’n consultant die van t een naar t ander moet vliegen om de klanten (t baasje) tevreden te houden. Wat blijkt nu, uitgeprobeerd met enkele collega’s: dat vliegen veel risico’s inhouden, het verbruik de hoogte injaagt (soms tot +23%) en dat je over een afstand van 80km (test) je amper 3 Γ  7 minuten wint, als je al geluk hebt als laagvlieger. Dan rekenen we nog niet de kosten van bv banden (sommige laagvliegers komen met amper aan 25.000km en rustige rijders halen gerust 70.000km vooraan en het dubbele achteraan). En bovenal de een komt gestresseerd toe en de ander ontspannen, klaar voor zijn opdracht.

@bruma: Ik heb dezelfde ervaring. Afstand Antwerpen-Gent (of vice versa). Dit is meestal een rustige verbinding zonder files, buiten op de Antwerpse ring zelf, 120 km/u is tussenin absoluut makkelijk mogelijk op 90% van het traject van +-60km. Toch wint een gestresseerde laagvlieger hier meestal echt 0 minuten ten opzichte van de “brave huisvader”-frensj. Ik kom geregeld auto’s tegen in Antwerpen op de ring, die me vlak na Gent voorbijgevlogen kwamen.

Scheelt toch echt wel de nodige euros, want voor het milieu zullen ze het sowieso wel niet doen.

@frensj: sterker nog. Ik ben wel eens eerder aangekomen over een afstand van maar 30km, omdat ik rustiger reed en daarmee blijkbaar ook beter anticipeerde (en zoveel mogelijk rechts reed πŸ™‚ ).
De hardrijders willen het liefst links hangen, waardoor de hele rechter rijstrook leeg blijft.
Ik rustig doorrijden en mijn collega erachter maar zo snel mogelijk en toch langzamer zijn :O

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.