Hiermee wordt voorzien een behoefte, want over enige jaren zal het niet langer bon ton zijn om met een stokoude camper op diesel met een slakkengang over Alpenpassen te trekken.

Het lijkt alsof welhaast iedere camper minimaal 20 jaar oud is. Dat heeft een zekere charme, maar is niet bepaald goed voor het milieu. Voor wat betreft de uitstoot van fijnstof is de norm voor dieselmotoren in de voorbije vijftien jaar liefst tien keer strenger geworden. Walmend en rokend traag voortgaan voldoet niet aan het ideaalbeeld, het is dan ook nauwelijks een verrassing dat campers steeds vaker voorzien zullen zijn van elektrische aandrijving.

Eén van die kampeerbusjes is de Camperfixx e-Fixxter. Deze is gebaseerd op de Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert of Toyota Proace Electric. Dat is één en dezelfde, steeds voorzien van een ander logo. De camper is er in twee lengtematen en wordt vanzelfsprekend van alle gemakken voorzien. Gezorgd wordt voor onder andere een meubelset, keukenblok met koelkast, bergruimte en een hefdak. Het grote voordeel van een hefdak is dat de buitenmaten aangenaam compact zijn en het stroomverbruik niet oploopt als gevolg van ongunstige aerodynamica.

Het rijbereik komt uit op ongeveer 300 kilometer, als wordt gekozen voor de uitvoering met het accupakket van 75 kilowattuur. De ombouw van een bescheiden elektrisch busje naar een camper kost € 21.250 in geval van de e-Fixxter en € 21.450 voor de e-Fixxter XL. De eerste is vanzelfsprekend de korte en de tweede de lange.

De camper wordt gebouwd door VDL Bus, waar iedere potentiële nieuwe klus met open armen zal worden ontvangen. De touringcar is immers opeens een fenomeen dat welhaast verdwenen lijkt.


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.