Cadillac onthult vandaag de ELR op de North American International Auto Show. De luxueuze coupé is gebaseerd op de Opel Ampera/Chevrolet Volt en het eerste Cadillac-model dat voorzien is van Extended Range Electric Vehicle-technologie.

De ELR vormt de verwezenlijking van de Converj Concept uit 2009, waarop hij gebaseerd is. Uiterlijk heeft de auto een voor het merk nieuwe, progressieve styling gekregen terwijl het interieur zich onderscheidt door een nieuw designthema dat ook in toekomstige Cadillacs zal terugkeren.

Toonaangevende Extended Range Electric Vehicle (EREV) technologie zorgt voor een totale actieradius van meer dan 480 km, waarbij puur elektrisch rijden wordt gecombineerd met een zuinige generator die het rijbereik vergroot.

Flippers
De prestaties van de EREV aandrijftechnologie worden verder versterkt door Regen on Demand en een keuze uit verschillende rijmodi die de rijbeleving en efficiency moeten vergroten. Regen on Demand biedt de bestuurder de mogelijkheid om tijdelijk rijenergie te regenereren en op te slaan in het batterijpakket om later te gebruiken. Het systeem wordt geactiveerd via achter het stuur gemonteerde peddels die zijn overgenomen van de conventionele performance cars.

De toonaangevende en bewezen EREV-technologie is speciaal voor de Cadillac ELR getuned. De meeste woon-werkritten zullen geen brandstof vergen en emissievrij zijn. In het geval van langere trips is er geen sprake van angst voor een lege batterij, omdat de EREV-technologie dezelfde actieradius als van een conventionele auto mogelijk maakt.

Andere hoogtepunten van de ELR zijn:

– Verbeterde AT-PZEV emissies die voldoen aan de criteria van Californië om daar op speciale rijstroken te mogen rijden.
– 400 Nm koppel
– Light-Emitting Diode (LED) koplampen, dagrijverlichting en achterlichten en herkenbare lichtelementen aan de voor- en achterzijde.
– Twintig inch velgen met banden met een perfecte balans tussen sportieve prestaties, comfortabele eigenschappen en efficiency
– Interieurontwerp met lederen details in combinatie met suède microvezel, chroom, hout en beschikbare koolstofvezel afwerkingen
– Cadillac CUE met navigatie standaard. CUE is Cadillac’s systeem voor connectiviteit en bediening met behulp van Natural Voice Recognition, een capacitief aanraakscherm en vingergebaren zoals die ook voor smartphones en tablets worden gebruikt
– Programmeerbare oplaadschema’s en downloadbare energie-efficiency rapporten die online beschikbaar zijn en via meldingen via de smartphone
– Cadillac’s actieve-veiligheidfeatures, waaronder Safety Alert Seat, Forward Collision Alert en Lane Departure Warning, evenals het optioneel leverbare Side Blind Zone Alert met Rear Cross-Traffic Alert en adaptieve cruise control over het volledige snelheidsbereik
– Geavanceerde chassis- en ophangingsystemen, waaronder een HiPer Strut voorwielophanging, een compound-crank achterwielophanging met een Watts-link en Continuous Damping Control, dat de demping iedere twee milliseconde aanpast voor optimale rij- en handlingprestaties onder alle omstandigheden
– Standaard premium Bose 10-kanaals audiosysteem met Active Noise Cancellation.

Design
De Cadillac ELR heeft een agressief, naar voren toe gericht uiterlijk dat een nieuwe, progressieve styling en nieuwe proporties introduceert binnen Cadillac’s designevolutie. Ten opzichte van de Converj Concept uit 2009 is de productieversie nagenoeg ongewijzigd gebleven. De overkoepelende vorm wordt versterkt door een duidelijke, vloeiende koetswerklijn die wordt geaccentueerd door 20 inch wielen die op de hoeken van de carrosserie staan.

Actieve sluiters achter de grille
Aerodynamica speelt een belangrijke rol in het design, omdat de luchtstroom er voor zorgt dat de auto minimale luchtweerstand genereert. Een vloeiende voorzijde en grille – met actieve sluiters achter de grille opening – en taps toelopende hoeken garanderen dat de lucht gemakkelijk rondom de auto stroomt om de weerstand ervan te beperken. Achter bepalen scherpe hoeken en een zorgvuldig ontworpen spoiler de luchtstroom. De scherpe hoek waarin de vooruit en achterruit geposteerd staan draagt eveneens bij aan het verder reduceren van de turbulentie en luchtweerstand, resulterend in een cW-waarde van 0,305.

2013-Cadillac-ELR

Binnenin is de klassieke 2+2 indeling op de bestuurder georiënteerd, met de nadruk op moderne luxe, connectiviteit en verfijnde details. Het met leder beklede interieur is voorzien van chroom- en houtaccenten – en indien gewenst koolstofvezeldetails -,een hemel met suède microvezel en een stuurwiel met een combinatie van leder en suède microvezel.

Rijden
Het ontwerp van de Cadillac ELR wordt versterkt door een “betrokken rijervaring”, dankzij het EREV aandrijfsysteem dat is gekalibreerd voor compromisloze prestaties. Met 400 Nm aan koppel – ongeveer 12 procent meer dan de 3.6-liter V6 in de SRX – verlopen acceleraties in de stad en op de snelweg, onder andere bij het invoegen en inhalen, met meer dan voldoende vermogen voorhanden.

Het rijvertrouwen wordt verder versterkt door geavanceerde ophanging- en dempingsystemen, waaronder Continuous Damping Control – dat de demping iedere twee milliseconde aanpast -, om een optimale voertuigcontrole op een variatie aan ondergronden te garanderen. De ELR rolt op 20 inch wielen met speciaal ontwikkelde lage-rolweerstandbanden die ontworpen zijn om een perfecte balans te vormen tussen controle, bochtstabiliteit en efficiency.

Zachte claxon
Omdat de ELR in de geheel elektrische stand zo stil werkt, heeft de auto ook een zachte claxon om voetgangers te waarschuwen, vooral voetgangers met visuele beperkingen, bijvoorbeeld op een kruising. Het waarschuwingssysteem werd ontwikkeld in samenwerking met de Amerikaanse Blindenfederatie.

Aandrijf- en oplaadtechnologie
De ELR wordt aangedreven door GM EREV-technologie, die puur elektrisch rijden koppelt met een zuinige, 1.4-liter benzine generator als range extender die een gezamenlijk vermogen van 154 kW (207 pk) levert. Een stuk meer dan de Ampera/Volt, die komt uit op 150 pk.

56 km elektrische range
De batterij in de ELR is T-vormig en bestaat uit een 16,5 kWh lithium-ion batterijpakket dat zich op de lengteas van de auto bevindt, tussen de voor- en achterwielen voor een optimale gewichtsverdeling. Het 1,6 meter lange, 198 kg zware pakket levert energie aan een de elektromotor die goed is voor een direct koppel van 400 Nm om de auto voort te stuwen. Met enkel de in de batterijen voorradige energie heeft de ELR een door GM geschatte, puur elektrische actieradius van ongeveer 56 km, afhankelijk van de ondergrond, de rijstijl en de temperatuur.

Het opladen van de batterij in de ELR geschiedt via een 240V stopcontact of een speciaal 240V laadstation. De auto kan in ongeveer 4,5 uur volledig worden opgeladen via een 240V stopcontact, afhankelijk van de buitentemperatuur. Wanneer de auto eenmaal is aangesloten kunnen eigenaren het opladen direct of via een uitgestelde cyclus laten plaatsvinden, waarbij het opladen zelfs op basis van de vertrektijd ingesteld kan worden, om te profiteren van lagere energietarieven. Eigenaren kunnen de ELR ook online in de gaten houden en aansturen via hun smartphone en RemoteLink, een mobiele app die werkt via OnStar.

Productie
De Cadillac ELR zal worden gebouwd in General Motors’ Detroit-Hamtramck Assembly Plant, ’s werelds enige autoproductiefabriek waar extended-range auto’s in massaproductie worden gebouwd voor 21 landen wereldwijd.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.