Cadillac geeft de nieuwe ELR een Europese primeur, en wel op de Autosalon van Genève.

De ELR heeft een agressief, naar voren gericht ontwerp met 20 inch wielen en werd aerodynamisch geoptimaliseerd om een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,305 te realiseren. Actieve sluiters achter de grille en afgeronde hoeken bespoedigen de luchtstroom rond de auto. De opvallende verticale koplampen en achterlichtunits – een traditioneel kenmerk van Cadillac sinds 1948 – geven de ELR een herkenbaar gezicht als lid van Cadillac-familie.

EREV-technologie
EREV zorgt voor een volwaardige actieradius van meer dan 480 km op een enkele batterijlading en tank, waarbij puur elektrisch rijden wordt gecombineerd met een 1.4-liter benzinemotor die functionerend als generator het rijbereik vergroot. Het elektrische aandrijfsysteem van de ELR zorgt voor een koppel van 400 Nm, met als gevolg een optimale acceleratie in de stad en op snelwegen, waarbij er altijd vermogen voorhanden is. Dat vermogen is afkomstig uit een T-vormig 16,5 kWh lithium-ion batterijpakket dat met behulp van een 240V aansluiting in zo’n 4,5 uur volledig kan worden opgeladen.

De ELR beschikt standaard over een chassis met bijpassende dempingsystemen, waaronder continue dempingcontrole en een reeks actieve-veiligheidsystemen. Cadillac CUE (Cadillac User Experience) met navigatie is standaard. Deze bestuurderinterface en infotainmentfunctionaliteit kan worden bediend via stemherkenning, capacitieve aanraking en via handgebaren zoals die ook voor telefoons en op tablets worden gebruikt.

480 km
Met enkel de in de batterijen voorradige energie heeft de ELR een door GM geschatte, puur elektrische actieradius van ongeveer 56 km. De totale actieradius, dus inclusief verbrandingsmotor, is 480 km.

Begin 2014 start de verkoop in Noord Amerika, gevolgd door andere markten wereldwijd, waaronder Europa en China.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.