Eind volgend jaar komt General Motors-dochter Cadillac met een eigen coupéversie van de Opel Ampera/Chevrolet Volt op de proppen. De Amerikaanse autogigant heeft dan eindelijk een manier om de hoge kosten voor het ontwikkelen van het platform over meer modellen uit te spreiden. Ergens is het daarmee logisch dat men geen ingrijpende -en dus kostbare aanpassingen- aan het platform doorvoert, maar vasthoudt aan de FWD-opstelling.

De aanstaande Cadillac ELR is gebaseerd op de in 2011 gelanceerde Converj Concept en krijgt dezelfde T-vormige batterij mee als in de Opel Ampera/Chevrolet Volt, evenals een range-extender in de vorm van een verbrandingsmotor. Dit platform ombouwen naar een auto met achterwielaandrijving, wat de sportieve aspiraties van Cadillac zou onderstrepen, gaat dus erg moeizaam. Waar moet immers de accu blijven als er ook nog een aandrijfas onder de auto door moet?

Tegenover Carscoop laat Cadillac-woordvoerder David Cadwell dat ze inderdaad voor voorwielaandrijving kiezen: “That’s a better solution (generally) for the efficiency that an electric propulsion is obviously aiming for. We of course have RWD layouts for our CTS and ATS product lines, cars in which performance is the overriding objective.”

Op de 2013-editie van het Concours d’Elegance op Pebble Beach wordt de auto onthuld. Voor de ELR moet straks wel iets dieper in de buidel worden getast, want door het toevoegen van meer luxe, geluidsisolerende materialen en technologische snufjes gaat het prijskaartje logischerwijs omhoog. In de VS zou de ELR zo’n 10.000 dollar duurder kunnen uitpakken dan de Volt. Het accupakket zou worden opgeschaald naar 17 kWh -net als de update voor de Volt- en het gewicht stijgt met ongeveer 50 kg.

Een drietal spyshots van de Cadillac ELR is te bekijken op Autojunk.nl.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

”Waar moet immers de accu blijven als er ook nog een aandrijfas onder de auto door moet?”

Een auto als de Volt heeft toch helemaal geen aandrijfas? Aandrijving vindt toch gewoon plaats bij de wielen waar je de elektromotoren plaatst? Dat kan voor zijn maar net zo makkelijk achter (dat kost alleen wat hoogte in de kofferbak).

Dat er nog een range-extender (benzinemotor) voorin ligt, is niet zo relevant als die alleen de accu oplaadt (of is er bij de Volt dan toch nog een beetje sprake van directe aandrijving op de voorwielen?)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.