Zonnecellen bestaan meestal uit glazen platen met dunne plakken silicium (zand). Dat maakt ze zwaar en lastig te verwerken. HyET Solar brengt nu een technologie op de markt voor dunnere, lichtgewicht en flexibele cellen.

8 micrometer. Zo dun is de actieve laag van flexibele zonnecellen die HyET Solar in de markt zet. Inclusief beschermfolie levert dat een zonnecel op van 0,5 millimeter met een gewicht van 600 gram per vierkante meter. Vergelijk dat met de minstens 4 millimeter en 20 kilogram per vierkante meter van andere cellen, en het wordt duidelijk waarom er veel interesse is in de technologie.

EOS-subsidie

De technologie is ontwikkeld door de TU Delft, TU Eindhoven en HyET. Hiervoor kregen de universiteiten subsidie uit het budget van de Energie Onderzoek Subsidie, een innovatieprogramma van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland dat liep tot 2011. Jaren zijn de universiteiten bezig geweest met de ontwikkeling. Ook werd de technologie getest bij IKEA in Duiven. Vorig jaar was het zover: de technologie was rijp voor de markt. HyET Solar zag er toekomst in. Het bedrijf ontwikkelde het product verder voor toepassingen in de markt én bracht het daadwerkelijk op de markt.

Grote dakoppervlakken

Pieter Veltman, directeur van HyET Solar, legt uit: “De folie is zeer licht, een vierkante meter weegt slechts 600 gram. Zo is het toepasbaar op grote dakoppervlakken die niet sterk genoeg zijn om de zware, conventionele zonnecellen te dragen.” Er worden veel minder grondstoffen verbruikt in de dunne folie en dus kunnen de kosten lager worden. Die combinatie maakt de zonnecellen flexibel en gemakkelijker in gebruik.

Rolgordijn

Het materiaal is ook oprolbaar. Veltman: “Dat maakt het niet alleen interessant om direct op een bitumendak te verwerken, je kunt ook denken aan het gebruik ervan in parasols of rolgordijnen. Ook zijn we in gesprek met de bouwers van grote werken zoals geluidswallen. De energie die dan wordt opgewekt kan dan direct gebruikt worden voor wegverlichting.”

Groen7 ziet een andere mogelijke toepassing van de flexibele zonnecellen, en wel voor de daken van (PH)EV cabrio’s. De kap is toch het grootste deel van de tijd gesloten. Zo kan de zonne-energie bijdragen aan het laden van de accu, zonder de mogelijkheid tot open rijden te verliezen.

Diffuus licht

Ook presteert de flexibele zonnecel beter bij diffuus licht. “Bij doorsnee zonnecellen heb je op bewolkte dagen een verlies aan capaciteit. Wij maken gebruik van een technologie die het mogelijk maakt dat ze toch een aanvaardbaar rendement halen.” In de folie zit geen cadmium of zeldzame aardmetalen. Ook dat maakt het materiaal een stuk duurzamer dan veel typen panelen.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.