Byton M-Byte
Een elektrische suv van Chinese makelij, die er geenszins verkeerd uitziet.

Zoals vroeger wat smalend werd gedaan over alles wat uit Korea kwam, kan dat nu gebeuren voor auto’s afkomstig uit China. Zo lang geleden heeft het debacle rond Landwind immers niet plaatsgevonden. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Gunstig is ook dat China een sterke voorliefde voor ev’s (en gadgets en schermoppervlak) kent.

Het is niet wonderlijk dat nieuwkomer Byton eenvoudigweg een knappe suv weet te presenteren. De Byton M-Byte is officieel onthuld op de Internationale Auto Ausstellung (IAA) in Frankfurt. Het exterieur doet in lichte mate denken aan de Range Rover Evoque en dat is geenszins een diskwalificatie. Ware schoonheid zit in dit geval van binnen, waar schermen prominent aanwezig zijn. Wordt de rolmaat erbij gepakt, dan kan een schermoppervlak worden gemeten dat een lengte heeft van een lieve 48 inch ofwel 122 centimeter. Instellingen zijn zowel voor de bestuurder als passagier te doen, die hebben eigen (vaste) tablets ter beschikking.

Er kan worden gekozen voor twee- en vierwielaandrijving. Eerstgenoemde heeft een elektromotor die goed is voor 200 kW (272 pk) en een accupakket van 72 kWh, oftewel een rijbereik van 360 kilometer. Wordt er geopteerd voor de 4WD-uitvoering, dan is er 300 kW (408 pk) aanwezig. In dat geval is er een 95 kWh-accupakket wat correspondeert met een rijbereik van 435 kilometer.

De auto wordt in 2021 op de Europese markt verwacht. Het zal dan een van de vele volledig elektrische suv’s zijn. Dat roept de vraag op waar de compacte, lichte en als het even kan ook betaalbare ev’s blijven.

Byton M-Byte achterzijde

Byton M-Byte dashboard

Byton M-Byte tablet


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.