Byton
Het merk maakt deel uit van het Chinese Future Mobility Corporation.

De auto moet een succes worden op de Chinese markt. Dat is voor de hand liggend, want in China zijn er quota voor elektrische auto’s. Maar als de Byton eenmaal in 2019 op de markt is gebracht, moeten Europa en de Verenigde Staten snel volgen. De Future Mobility Corporation (FMC) is opgericht door voormalige toplui van BMW en Nissan.

Het bedrijf is hard op zoek naar durfinvesteerders, om de ontwikkeling en productie van auto’s te financieren. In een recente investeringsronde werd er 166 miljoen euro (200 miljoen dollar) binnengehaald, onder andere van de Suning en Fullshare Holdings. Tegen 2022 wil het merk drie auto’s aanbieden, een crossover, een sedan en een zevenpersoons mpv.

De Byton waarvan de eerste beelden nu zijn vrijgegeven, is de crossover die aan het einde van 2019 in China op de markt moet komen. De productieversie zal worden getoond op de Consumer Electronics Show in Las Vegas (VS), aankomende januari.

De keuze voor de electronicabeurs is meer dan terecht. Want volgens de FMC-topman Daniel Kirchert wordt de auto een rijdende smartphone: “Make everything which is possible on your smart phone also possible in the car”. Of dat wordt gecombineerd met hoogautonome functies – wel zo veilig als het gaat om de combinatie van auto en smartphone – wordt niet gemeld.

Het is afwachten op het definieve ontwerp, vooral van het exterieur. Het dashboard lijkt op zijn beurt losjes te zijn geïnstpireerd op dat van de Citroën C4 Picasso. (Via: reuters.com)

Met dank aan Sjoerd voor de tip

Byton dashboard

Byton stuur
Beeld: Byton


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.