Byton M-Byte
Grootse beloftes. Het ev-merk Byton komt over enige jaren naar Europa om daar de markt op zijn kop te zetten.

Dat lijkt althans de bedoeling te zijn, het merk heeft nog een wereld te winnen en neemt dat vrij letterlijk. Byton belooft een elektrische auto met een smartphoneachtige kwaliteit – alsof de smartphone ons dagelijks leven nog niet genoeg beheerst – en daar blijkt inderdaad weinig aan gelogen te zijn. Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas wordt de Byton M-Byte getoond. Het binnenste wordt gedomineerd door schermen, met als pièce de resistance een scherm van liefst 48″. Zelf autorijden en genieten van de omgeving zijn zaken die duidelijk niet het meest belangrijk worden geacht.

Iets dat ook uit de woorden van Carsten Breitfeld blijkt. De oud-manager van BMW en een van de oprichters van het Chinese merk Byton werd geïnterviewd door Handelsblatt. Autonoom rijden wordt in de toekomst steeds gewoner zodat uiteindelijk degene op de bestuurdersstoel de tijd kan verdrijven met video en ander vermaak. Byton wil niet alleen auto’s verkopen, maar wil het ook mogelijk maken om per kilometer af te rekenen en is van plan om geld te verdienen aan software. De traditionele autoindustrie is niet meer, het gaat steeds meer om het kunnen bieden van mobiliteit.

Er wordt voor gewaakt om niet dezelfde fouten te maken als Tesla. Dat betekent vooral dat het productieproces direct goed en vrij van fouten dient te zijn, op dat vlak is de traditionele autoindustrie juist wel een voorbeeld.

De Byton M-Byte – de naam is uiteraard een verwijzing naar de welbekende eenheid voor digitale data – wordt momenteel getest. Honderd prototypes gaan de weg op in China en Californië om praktijkervaring op te doen. De serieproductie begint eind 2019, in het derde kwartaal van 2020 komt het merk naar Amerika en Europa.

Beeld: Byton M-Byte


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.