Toyota C-HR
China heeft de toekomst? BYD is in het Verre Oosten een aardig grote speler.

In China is het een autobouwer van belang, in Europa is het merk maar nauwelijks bekend. Toch is het in Nederland is het mogelijk om incidenteel een taxi van BYD tegen het lijf te lopen en hebben meerdere regionale openbaarvervoerbedrijven bussen van BYD. Het is een rol in de marge. Maar dat zou wel eens in een klap kunnen veranderen door samenwerkingsovereenkomst die nu is afgekondigd.

BYD en Toyota gaan samen elektrische auto’s bouwen. Dat is logisch, want eerstgenoemde fabrikant heeft een enorme kennisvoorsprong en kan ervoor zorgen dat de ev’s van Toyota spoedig op de markt worden gebracht. De eerste is een geëelektrificeerde Toyota C-HR die er in 2020 moet zijn, ook aardig concreet zijn de plannen voor een elektrische suv in het populaire C-segment waar Toyota én Subaru mee komen. Als bekend is Toyota sowieso van plan om binnen afzienbare tijd te beschikken over een breed elektrisch modelaanbod. Het merk heeft als doel om in 2030 jaarlijks 5,5 miljoen hybrides en elektrische auto’s te verkopen. Het lijkt de enige logische keuze, want onvermijdelijk wint de elektrische auto wereldwijd aan belang.

Van oorsprong is BYD (Build Your Dreams) een batterijleverancier. Het bedrijf is opgericht in 1995, sinds 2008 worden er op grote schaal plugin-hybrides geproduceerd. In 2015 verwierf het merk de officieuze titel van grootste leverancier van plugins en volledig elektrische auto’s, tot op de dag van vandaag heeft BYD die titel weten te behouden.

De auto’s die de beide autobouwers gaan bouwen zijn sedans en low floor suv’s – is dat laatste een contradictio in terminis? Deze ev’s zijn in eerste instantie voor de Chinese markt bedoeld.

Beeld: geëlektrificeerde Toyota C-HR


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat hebben ze daar ongelooflijk zitten slapen bij Toyota…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.