Elektrificatie van het goederenvervoer, dat zou hoog tijd worden.

Een samenwerkingsverband van de Chinese grootmacht BYD (Build Your Dreams) en de Japanse bouwer van bestel- en vrachtwagens Hino. Een trucje dat wordt herhaald. Dat zit zo; BYD en Toyota hebben de krachten al eerder vereend om elektrische auto’s te bouwen en Hino is een dochteronderneming van Toyota.

Toyota gebruikt de expertise van BYD om behalve veel hybrides ook de nodige elektrische auto’s te gaan bouwen, een keuze die opportuun lijkt en uitstekend past in voortschrijdend duurzaamheidsdenken. Nu begint de tijd te komen dat ook het transportwezen overgaat op elektrisch. Eerst nog met subsidie, later zonder, als de aanschafprijzen van elektrische busjes en trucks fors zijn gezakt.

Een tijdspad – om het met een wat lelijk woord te brengen – ontbreekt evenwel. Momenteel is slechts de samenwerking afgekondigd. Of Toyota echt vol gaat inzetten op volledig elektrische aandrijving is maar zeer de vraag, eerder wordt het een driesporenbeleid bestaande uit de traditionele hybride, elektrische aandrijving en de brandstofcel.

Beeld: Hino 300 Hybrid, dus nog geen elektrische


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.