Schiphol zet 35 volledig elektrische bussen in voor passagiersvervoer.

BYD is verkozen tot leverancier van een nieuwe vloot elektrische bussen om passagiers te vervoeren tussen de terminals en de vliegtuigen op de grote Europese luchthaven Amsterdam Schiphol. De uitstootvrije BYD eBus-modellen, die vanaf juli 2014 zullen worden ingezet, vervangen een verouderde vloot gespecialiseerde bussen met conventionele motoren.

Het SUBSS-project (SUstainable BusSystem Schipol) heeft tot doel een nieuwe generatie uitstootvrije airside transfervoertuigen te leveren die het imago van de luchthaven onder passagiers en luchtvaartmaatschappijen zullen verbeteren, onderhoud en kosten van bussen zullen terugdringen en de luchtkwaliteit zullen verbeteren door de uitstoot van CO2 en NOx te verminderen.

De bestelling, verkregen door een competitief aanbestedingsproces en onder intense druk van vier andere gevestigde spelers, is een grote overwinning voor BYD omdat de leidende positie van Amsterdam de stad tot een rolmodel maakt in de luchthavenwereld. Alle Europese luchthavens staan onder druk om schadelijke uitstoot te verminderen.

De BYD eBus is een fullsize enkeldeks bus die meer dan 17 miljoen kilometer heeft gemaakt met het vervoer van passagiers en die getest is in grote steden in heel Europa. BYD, dat zijn Europese hoofdkantoor in Rotterdam heeft, introduceert een breed gamma volledig elektrische voertuigen, waaronder bussen en taxi’s, als onderdeel van zijn programma ‘Green City Solutions’. Al deze voertuigen maken gebruik van de geavanceerde en milieuvriendelijke ijzerfosfaat Fe-accu’s van het bedrijf als krachtbron. Jos Nijhuis, CEO & President Schiphol Group:

Schiphol is de eerste luchthaven in de wereld die busvervoer op het vliegveld elektrisch maakt. Na een Europese openbare aanbesteding is de opdracht gegund aan het beste voorstel in termen van kwaliteit, energie-prestaties en prijs. De overstap naar elektrische bussen zal ons helpen om een gezondere en meer aangename omgeving voor reizigers en medewerkers te creëren. De bussen zullen vanaf 2014 worden ingezet, waardoor het vervoer naar de luchthaven milieuvriendelijker en duurzamer zal worden.

Isbrand Ho, Managing Director van BYD Europe, voegt hieraan toe:

Het winnen van dit contract is een cruciale stap in ons programma om uitstootvrij openbaar vervoer te verwezenlijken. We hebben dit contract binnengehaald dankzij de kracht van onze bewezen technologie en het feit dat wij dit tienjarige contract kunnen ondersteunen. We zijn ervan overtuigd dat dit belangrijke contract andere busbedrijven – binnen en buiten de luchthavenwereld – zal doen inzien dat we aan hun eisen kunnen voldoen.

De motivatie achter het Schipol SUBSS-project is complex. Enkele van de huidige bussen naderen het einde van hun technische levensduur, vooral vanwege slijtage aan de brandstofmotoren die zelden de optimale bedrijfstemperaturen behalen tijdens de korte ritjes van terminal naar vliegtuig. Dit resulteert in hoge onderhoudskosten en veel uitstoot. Onderzoek toont aan dat passagiers het inademen van uitlaatgassen onprettig vinden. De huidige bussen, 14 meter lang en 2,7 meter breed, zijn ook te groot voor de airside infrastructuur van Schiphol, wat regelmatig leidt tot onopzettelijke schade.

De uitstootvrije BYD eBus is twaalf meter lang, even lang als de bussen binnen het openbaar vervoer. Hij stoot geen schadelijke gassen uit, is stil en zorgt voor een rit zonder de trillingen, schokken en geluiden die conventionele bussen met verbrandingsmotoren wel produceren. De BYD eBus heeft een bereik van minstens 250 km op één acculading, zelfs in zwaar stadsverkeer. Bij een recente testrit in Polen behaalde de bus 310 km nadat slechts 60% van de accucapaciteit gebruikt was. Dankzij de AC-oplaadtechnologie ontwikkeld door BYD wordt de eBus in vijf uur volledig opgeladen.

Volledig elektrische bussen van BYD zijn al sinds 2011 in gebruik in het openbaar vervoer. In China zijn al 1.000 van zulke bussen gebouwd. In Shenzhen hebben 200 elektrische bussen van BYD samen al 17 miljoen kilometer gereden tijdens het vervoeren van passagiers. In het eerste kwartaal van 2013 ontving de eBus van BYD volledige Europese typegoedkeuring. Daardoor kon het bedrijf starten met de verkoop van bussen op de Europese markt. De Nederlandse provincie Friesland is de eerste regio in Europa waar de elektrische bussen van BYD in gebruik zijn genomen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.