Het gebeurt niet zo vaak, maar wanneer de overheid overweegt om de maximumsnelheid op de snelwegen te verhogen, dan klinkt dat doorgaans als muziek in de oren van de meeste autoliefhebbers. Toch staan er dan ook direct veel tegenstanders op hun achterste poten.

Mensen die zich zorgen maken over de effecten op het milieu doordat de uitstoot toeneemt evenals het lawaai, maar ook zorgen over de verkeersveiligheid. Chris Huhne, de Britse minister voor Energie en Klimaatverandering, heeft hier iets op bedacht. Hij stelt voor om de voorgenomen verhoging van 70 naar 80 mph (113 naar 129 km/u) uitsluitend voor elektrische auto’s te laten gelden. Een EV kent geen uitstoot en zal dus ook niet meer vervuilen naar mate er harder gereden wordt. Bovendien kan de maatregel als promotie dienen voor elektrisch rijden en dat is weer goed voor het milieu. Kortom een win-winsituatie.

Helaas ziet Huhne een en ander over het hoofd. Voor menig elektrische auto ligt de topsnelheid ergens rond de 130 km/u. Het bereik van een EV neemt behoorlijk af wanneer er langere tijd op topsnelheid wordt gereden. De beperkte actieradius is momenteel al de achilleshiel van EV’s. Vervolgens zal de auto vaker worden opgeladen en die elektriciteit moet ook ergens vandaan komen. Zolang niet alle stroom CO2-neutraal wordt opgewekt, zal een hogere maximumsnelheid voor EV’s indirect ook extra vervuiling met zich meebrengen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over hoe de politie dit onderscheid eventueel moet handhaven.

Momenteel onderzoeken de Britten nog wat de impact van een snelheidsverhoging zal zijn. Als het voornemen het redt, zal de nieuwe maximumsnelheid ergens in 2013 van kracht worden. (via: verdictoncars)


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zo, weer een belachelijk ballonnetje dat snel doorprikt zal worden…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.