De lijst met snelle hybrides wordt uitgebreid in het Engelse Surrey.

Het is dat Nederland een voordelig belastingsysteem heeft op het gebied van elektrische en hybride auto’s, maar voor de rest van de wereld blijft het voornamelijk een luxeproduct en statussymbool. Om de hoge ontwikkelings- en productiekosten eruit te halen, is het voor de fabrikant een stuk winstgevender om een mooie, snelle coupé te bouwen dan een klein stadsautootje. Mits ze verkopen, uiteraard.

Dit is waarschijnlijk wat Bristol gedacht moet hebben toen zij begonnen aan een elektrische GT met range-extender. Het wordt een tweedeurs coupé die plaats biedt aan vier personen, een ruime 320 km/u rijdt en niet meer dan 2,8 liter per 200 kilometer verbruikt. Het plan is om er jaarlijks 100 stuks van te verkopen voor minder dan 200.000 pond.

De Frazer-Nash aandrijflijn is dezelfde als in de Giugiaro Namir supercar concept uit 2009. Elk wiel wordt aangedreven door een eigen elektromotor, terwijl de 800 cc Wankelmotor zorgt voor het laden van de lithium-ion batterijen. Het “digitale differentieel” zal de koppel zo sturen dat er altijd tractie is, maar zorgt ook voor de stabiliteit van het chassis en torque vectoring.

“Our system is entirely our own concept,” zei eigenaar Siddiqi. “The hardware, the algorithms, the software, the battery pack and the multiplexing are all our own. This approach is better than depending on proprietary parts, which are rarely ideal for our particular applications.”

We mogen de conceptversie nog vóór het einde van dit jaar verwachten.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Huh? De aandrijflijn komt van Frazer Nash en is 4 jaar geleden in een concept van Giugiaro gebruikt, maar Bristol heeft het hele systeem zelf ontwikkeld en gebouwd? Wat is het nou?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.