Breguet A2
Wie onlangs een bezoek heeft gebracht aan de Autorai, heeft daar deze bijzondere elektrische auto uit 1942 kunnen zien. We zijn in de geschiedenis van dit stukje automobiele historie gedoken.

Société des Ateliers d’Aviation Louis Bréguet was een Franse vliegtuigbouwer die in 1911 het licht zag, slechts zeven jaar na de eerste succesvolle vlucht met een vliegtuig door de gebroeders Wright. Vlak voor het uitbreken van de eerste wereldoorlog produceerde Breguet al enkele luxe wagens met zescilindermotor, maar de oorlog dwong de fabrikant zich vol op vliegtuigen te storten.

Het bedrijf vaarde wel bij de toenemende vraag naar vliegtuigen tijdens en na de Eerste Wereldoorlog, maar werd door de Duitse bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog gedwongen de productie van vliegtuigen te stoppen. Oprichter Louis Charles Breguet besloot daarop wederom auto’s te gaan bouwen, zij het compleet anders dan het bedrijf eerder had gedaan.

72 Volt

Benzine was namelijk schaars, net als de meeste andere grondstoffen. De auto moest dus zowel klein als elektrisch worden. De eerste versie (A1) had nog een 36V-aandrijflijn, de A2 had een krachtigere 72V-motor. De elektromotor werd niet zelf ontwikkeld, maar ingekocht bij Paris-Rhône. Ook dat bedrijf bouwde kleine elektrische auto’s tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bijzonder aan de motor is dat deze als het ware twee ‘versnellingen’ heeft. Zowel vooruit als achteruit kan de motor draaien op 36 volt, terwijl er een tweede voorwaartse versnelling is door de motor te laten draaien op 72 volt. Elektriciteit werd opgeslagen in zes 12V-accu’s, drie in voorin en drie achterin. Het 3.38 meter korte wagentje woog door die accu’s evengoed nog 630 kilo.

Bijzonder was ook de achteras, met twee dicht op elkaar geplaatste wielen. Een van die wielen wordt aangedreven, terwijl de andere geremd kan worden. Regeneratie van remenergie, zoals dat bijvoorbeeld met de Woods Dual Power wel mogelijk was, kan met de Breguet A2 dan ook niet. Door het relatief hoge gewicht, de enkele rem en het ontbreken van de mogelijkheid om flink op de motor af te kunnen remmen, maakten steile afdalingen dan ook een gevaarlijke bezigheid.

Volgens de advertenties van Breguet destijds, kon je met een volle accu zo’n 100 kilometer ver komen. Ze vertelden er echter niet bij dat dit alleen kon wanneer je de naald van de snelheidsmeter niet boven de 20 km/u liet komen. Wilde je iets sneller op de plek van bestemming komen, dan kon je ook dubbel zo hard rijden, je kwam dan wel maar 65 kilometer ver op een volle acculading. De topsnelheid bedroef 50 kilometer per uur, maar dan moest de weg wel compleet vlak zijn.

Geen groot succes

Erg populair was de Breguet nooit, ondanks zijn voor die tijd modern ogende carrosserie en goedkope en vooral beschikbare brandstof. Dat had vooral met zijn prijs te maken, een Citroen Traction Avant was goedkoper. Deze was weliswaar tijdens de oorlog uit productie, maar de onzekere tijden in combinatie met de relatief hoge prijs van de Breguet hielden de klanten uit de showroom. Uiteindelijk werden er slechts zo’n 200 Breguet A2’s gebouwd. Dat de Duitsers eind juli 1942 besluiten dat ook de bouw van elektrische auto’s verboden wordt, heeft overigens ook niet bijgedragen aan het succes van de Breguet A2.

Louwman Museum

Het afgebeelde exemplaar is ruim zestig jaar in bezit geweest van dezelfde familie, die het wagentje jarenlang in een schuur hebben laten verstoffen. Klassiekerspecialist Duncan Hamilton kwam de wagen in 2012 op het spoor en wist deze los te praten bij de familie. In 2013 werd de Breguet, inclusief de originele oplader, verkocht aan het Louwman Museum. Het leuke aan deze Breguet is zijn ongerestaureerde staat, de auto is volledig origineel en zal zo blijven.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.