Volvo V60 diesel plug-in hybride
Veel bestuurders van een semi-elektrische auto zijn zich er niet van bewust dat er onvoldoende laadpunten zijn op weg naar hun vakantiebestemming. Omdat er dan vaker getankt moet worden en hybride auto’s meer benzine of diesel gebruiken, heeft dit vaak grote financiële gevolgen.

In extreme gevallen kunnen brandstofkosten voor de werkgever tot wel een factor 6 hoger uitvallen. Dat concludeert leasemaatschappij Alphabet in hun onderzoek. De leasemaatschappij ziet de brandstofverrekening in extreme gevallen oplopen tot 8.000 euro per auto per jaar (hier moeten dan wel flink wat kilometers op benzine voor worden gereden). Het onderzoek laat verder zien dat slechts 5 procent van de leaserijders van semi-elektrische auto’s in de praktijk het normverbruik haalt. Simon Corsèl, Communication Officer bij Alphabet, licht dit toe:

Een vaak gehoord argument voor elektrisch vervoer is dat dit per definitie goedkoper is in gebruik. Dit blijkt echter niet altijd het geval; zeker met plug-in elektrische auto’s is het belangrijk om te kijken naar een match tussen de auto en de gebruiker. De energiekosten van deze voertuigen zijn afhankelijk van de mate waarin je de elektrische mogelijkheden in de praktijk benut. Tijdens vakantie is het daarom extra belangrijk om je hiervan bewust te zijn.

Risicovolle zones

De hoogte van brandstofkosten is afhankelijk van het land waar men heen reist. Zo blijkt dat wanneer men binnen de Benelux en Duitsland op vakantie gaat het aantal laadpalen ruim aanwezig is. Zuid-Europa blijkt echter een probleemzone. Zo valt het aantal laadpalen tegen, waardoor de hybride rijder genoodzaakt is om te tanken. Corsèl: “Zeker in de zomervakantie wanneer veel mensen extra snel op de plek van bestemming willen zijn, is het risico dan groter dat mensen alsnog op brandstof gaan rijden.”

Omruilen

Om te voorkomen dat de leaserijder plotseling voor een hoge kostenpost komt te staan, introduceert Alphabet Add-On Mobility, een dienst waarbij de hybride auto van klanten 30 dagen per jaar kan worden ingeruild voor een auto met brandstofmotor. Dit is vooral handig voor vakanties, weekend trips en zakenreizen. Corsèl:

De populariteit van hybride auto’s wordt voornamelijk veroorzaakt door de lage bijtelling, terwijl deze auto’s in praktijk en vanuit werkgeversoogpunt niet altijd de beste keuze blijken te zijn. Met Add-On Mobility hebben wij een manier gevonden om deze behoefte te ondervangen. Vroeger koos de leaserijder voor een auto die geschikt was om drie weken mee op zomervakantie te kunnen. Met Add-on Mobility kan hij voor de vakantie een tijdelijke auto kiezen en wordt de keuze juist gemaakt op het gebruik tijdens het grootste gedeelte van het jaar.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ten eerste, als je als werkgever dit niet voorzien hebt ben je een slechte ondernemer.
Ik zie niet in wat het bedrag €8000,= in dit bericht te zoeken heeft. Het gaat hier om de extra hoge kosten tijdens de vakantie en het lijkt mij sterk dat deze in de vakantieperiode vallen. Wat zijn dan die extra kosten tijdens de vakantie dan wel?
Ook is het omruilen van de hybride voor een auto met een brandstofmotor voor mij een vreemde maatregel. Laten we zeggen dat er tijdens de vakantie 4000 km gereden word. Hoe wil je de kosten van die extra auto dan in vredes naam terugverdienen? Die auto met verbrandingsmotor rijd tenslotte niet op water.
Ik gok dat dit berichtje van een autoverhuurbedrijf komt die in de vakantietijd nog wat autootjes kwijt wil, maar ik sluit het uit dat het hen om gaat om kosten te besparen voor ondernemers met plug in hybriden.

@advandermeer: Die 8.000 euro is dan ook voor extreme gevallen, ofwel werknemers die hun plug-in hybride nooit aan de lader hangen. Omdat zo’n auto veel zwaarder is dan een conventioneel aangedreven auto door het accupakket, moet het (veelal onderbemeten) motortje er naar verhouding veel harder aan trekken en verbruikt dus meer. Zo rijdt een Volvo V60 plug-in diesel opeens 1:17, terwijl een vergelijkbare dieselauto makkelijk 1:23 moet halen. Dat noem ik nogal een verschil!

@Maru: Ik bedoel, die € 8000,= betreft waarschijnlijk de meerkosten voor het hele jaar en niet alleen voor de vakantie. Voor €8000,= koop je bijna 7000 liter diesel. Het bedrag van € 8000,= heeft om die reden geen plaats in dit bericht en dient alleen stemmingmakerij.
Als we even jouw cijfers nemen en mijn cijfer van 4000 km voor de vakantie dan bereken ik 60 liter meerverbruik tijdens de vakantie oftewel €70,= brandstofwinst. Daar huur je dus geen auto voor!
Welke met de V60 hydride vergelijkbare diesel heeft overigens een gemiddeld gebruik van 1:23?

@advandermeer: Voor 8.000 euro koop je ruim 4.400 liter benzine, het duurdere goedje waar de meeste PHEV’s op rijden. Daar rij je in een jaar dus zo’n 65.000 kilometer mee. Dat is heel veel, maar niet ondenkbaar. Maar ja, een beetje stemmingmakerij is het wel en ik zal er dan ook een kanttekening bij zetten.

Mijn pa rijdt trouwens 1:23 in zijn VW Bora TDI.

Ik denk dat een Volvo V60 eigenaar zijn auto niet graag inruilt voor een Bora TDI voor de vakantie. 280 pk vs max. 150 pk. Ik weet ook niet of die 150 pk versie wel 1:23 haalt.

Raar verhaal. Een hybride stilzetten tijdens de vakantie en dan een benzinestoker gaan rijden. Dat kan toch nooit uit? Ik vermoed dat Alphabet een horror verhaal heeft verzonnen om naïeve wagenparkbeheerders angst aan te jagen en zo nog wat extra auto’s te kunnen verhuren.

Ach ja, thuis is het weer lekker goedkoop. Daar gaat het om.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.