Hyundai ix35 FCEV
De auto op waterstof is nog amper te zien op de weg, maar wetenschappers hebben al een nieuwe toepassing gevonden voor deze relatief nieuwe aandrijflijn.

Auto’s met waterstoftechniek kunnen stilstaand namelijk stroom opwekken voor kantoren en huizen, om zo dienst te doen als energiecentrale. De Hyundai ix35 FCEV wordt binnenkort gepresenteerd en één van de exemplaren is onderzocht door TU Delft.

De onderzoekers willen erachter komen hoe het zit met het rendement en de geschiktheid van FCEV’s om stroom te leveren. Zoals bekend maken brandstofcelauto’s stroom uit waterstof en zuurstof. Auto’s staan het grootste gedeelte van de tijd stil, maar ook in dat geval kan een FCEV stroom produceren. De enige twee bijproducten zijn ook nog eens nuttig, namelijk warmte en water.

Bovendien hebben brandstofcelauto’s een hoger rendement dan conventionele verbrandingsmotoren, namelijk tussen de 40 en 45 procent. De TU Delft gaat onderzoek doe naar het verfijnen van de processen die te maken hebben met zowel het rijden als het produceren van brandstofcellen uit waterstof onder de noemer Car as Power Plant. Dit project is weer onderdeel van The Green Village, waarmee de universiteit een living lab voor duurzame systeeminnovaties van de grond wil krijgen.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Tja, eerst stroom gebruiken om waterstof te maken met een rendement van ongeveer 50%. Daarna wordt deze waterstof weer omgezet in stroom met wederom een rendement van 50%.

Vervolgens deze stroom gebruiken om huizen en kantoren te voorzien van stroom. Totaalrendement als alles meezit 25%, maar in de praktijk waarschijnlijk (lees: zo goed als zeker) minder.

Gelukkig heeft Tesla (de meneer en niet het automerk) meer dan 100 jaar geleden een oplossing gevonden om stroom naar huizen en kantoren te brengen met meer dan 95% rendement. (Het huidige stroomnet met hoogspanningslijnen en transformatoren.)

Ik blijf me verbazen dat dit nieuws iedere keer weer opduikt. Ik zal niet snel een universiteit aanraden die dit soort onderzoek promoot.

Het weggooien van 70 procent van de opgewekte energie zou wat mij betreft direct verboden moeten worden. Ik ga er niet eens aan beginnen om de volgende generaties uit te leggen dat we dit acceptabel vonden… 🙁

@eett: ‘Weggooien’ van 70 procent van de energie? Vind je dat? Ik denk niet dat je het zo kunt noemen, als je zonne-energie omzet in elektriciteit en vervolgens in waterstof… Zonne-energie wordt namelijk ook in warmte omgezet als er geen gebruik van wordt gemaakt. Als je spreekt over een verbrandingsmotor die op fossiele brandstof draait, vind ik dat je wel gelijk hebt, wat betreft het ‘weggooien’…

@autobart: Ja, dat vind ik echt. Dat komt omdat in dit voorbeeld de auto gebruikt wordt als energiecentrale voor woningen en kantoren.

Als ik een thuis een film kijk, dan heb ik daar bijvoorbeeld 1kWh voor nodig. Als die stroom mijn woning bereikt via het bestaande hoogspanningsnet/transformators/meterkast, dan moeten windmolens of zonnepanelen 1kWh/95% rendement = 1,05kWh opwekken.

Indien de stroom voor het kijken van deze film via een brandstofcel opgewekt wordt, dan wordt het traject wat langer. Ik ga even uit van het meest gunstige scenario:
We beginnen met 1kw hernieuwbare stroom, daarvan maken we gelijkspanning voor elektrolyse >> 95% rendement. De elektrolyse (75% rendement) en compressie (90% rendement) leveren vervolgens waterstof onder ultra hoge druk. Deze waterstof moet naar een tankstation (80% rendement) en vervolgens in de auto weer omgezet worden in stroom (50% rendement). Van 1 kWh heb ik dan nog 0,26Wh over. Dit betekent dat er nu 1kWh duurzaam opgewekte stroom / 26% rendement = 3,85kWh nodig is voor mijn film.

Het verschil is dus 1,05kWh tegen 3,85kWh voor dezelfde activiteit. In mijn opinie is dat dus niet zo’n beste oplossing. En stel dat je overal een paar procent verbetering kunt bereiken door er eindeloos geld tegenaan te gooien. Dan nog blijft het een flink slechtere oplossing.

Een FCV kan een iets beter rendement hebben als je de waterstof maakt van aardgas of olie. Hij is dan iets gunstiger qua uitstoot dan een moderne hybride, maar legt het al snel af tegen een (gedeeltelijk) elektrische auto.

Mocht je de achtergronden willen weten:
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1

En als je alleen een samenvatting van 12 pagina’s wilt:
http://www.industrializedcyclist.com/ulf%20bossel.pdf

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.