Volgens Amerikaans onderzoek zijn consumenten vooral geïnteresseerd in brandstofbesparende technologieën, smartphone integratie, draadloze connectiviteit, spraakactivering in combinatie met natuurlijk taalgebruik en infotainment mogelijkheden bij de aanschaf van een nieuwe auto.

De studie meet de interesse en koopintentie voor opkomende automotive technologieën, zowel voor als na de marktprijs werd onthuld. Van de mensen die aangaven de opties “definitief” of “waarschijnlijk” aan te schaffen, kozen de meesten het volgende.

Voordat de prijs bekend was:

Apparaat of app koppelen – 82%
Indicator brandstofverbruik – 79%
Zelfregulerende ventilatieopeningen in de grille – 76%
Spraakactivering i.c.m. natuurlijk taalgebruik – 74%
Volgende generatie head-up display (HUD) – 74%

Nadat zij hoorden wat het kost:

Indicator brandstofverbruik (50 USD) – 72%
Apparaat of app koppelen (250 USD) – 67%
Zelfregulerende ventilatieopeningen in de grille (150 USD) – 61%
Draadloze connectiviteit-systeem (300 USD) – 58%
Camerasysteem rondom – (550 USD) – 48%

Van de 22 technische snufjes waaruit de testpersonen konden kiezen, werd de meeste interesse getoond voor de brandstofverbruikindicator en de zelfregulerende ventilatieopeningen in de grille. Dit is mogelijk toe te schrijven aan de vele brandstofbesparende technologieën die fabrikanten de laatste jaren veelvuldig hebben toegepast op hun auto’s, waardoor de klant vertrouwd is geraakt met de technologie en de voordelen ervan.

Niet geheel onverwacht neemt de koopintentie af nadat de prijs van de opties bekend is gemaakt. De brandstofverbruikindicator en zelfregulerende ventilatieopeningen in de grille hadden echter de kleinste afname (7 en 16 procent respectievelijk) in vergelijking met de anderen. De lagere prijs werkt hierbij in het voordeel.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.