De gecrashte Chevrolet Volt (Amerikaanse variant van de Opel Ampera) die onlangs in Amerika voor opschudding heeft gezorgd wegens een spontane ontbranding, leidt mogelijk tot nieuwe veiligheidsregels. Of en wanneer deze ook in Europa worden toegepast is nog niet bekend.

Een Chevrolet Volt die gebruikt wordt voor een crashtest waarbij de zijkant werd geraakt vloog drie weken na dato in de fik. Waarschijnlijk omdat een stuk metaal het accupakket (lithium ion) had doorboort. Niemand raakte gewond bij het Volt-vuurtje, de auto stond geparkeerd in een opslag.

Het deed de vraag rijzen of elektrische auto’s en plug-in hybrides wel veilig zijn voor zogenaamde ‘first responders’ na een ongeluk. Hulpdiensten zouden getraind moeten worden om met beschadigde EV’s om te gaan. Daarnaast heeft het de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) besloten dat het accupakket van elektrische auto’s ‘geleegd’ moet worden na een ongeval.

De regel is niet alleen voor GM van toepassing, ook andere EV’s zouden op deze manier behandelt moeten worden na een zwaar ongeluk. Het laten leeglopen van de accu’s zou het risico op spontaan ontbrandende e-auto’s moeten wegnemen.

GM liet eerder al weten dat er met de Volt niets aan de hand is en qua veiligheid niet onder doet voor een auto die op fossiele brandstoffen rijdt: “We are working cooperatively with NHTSA as it completes its investigation. However, NHTSA has stated that based on available data, there‚Äôs no greater risk of fire with a Volt than a traditional gasoline-powered car.”


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.