Op naar een duurzame bouw, een bedrijfstak waar geleidelijk steeds meer materieel wordt geëlektrificeerd.

Het gaat om een elektrische truck van EMOSS, een omgebouwde MAN. De vrachtwagen heeft een kraan, wat uiteraard van pas komt bij het vervoeren van bouwmaterialen, en er kan ook nog eens een aanhanger aangekoppeld worden. Het is een 50 tonscombinatie, dus niet zomaar een vrachtwagentje. Het rijbereik bedraagt 150 kilometer. Geen wereldafstand, maar gezien het totaalgewicht alsnog heel behoorlijk.

De vrachtwagen is van Vlot Logistics en Breytner en wordt momenteel gebruikt bij een bouwproject van Techniek, Bouw en Infra (TBI) in Rotterdam Crooswijk. Een van de eerste daden was het transport van steigermateriaal van Bergambacht naar Rotterdam. Later staat een rit naar Rotterdam Coolhaven op de planning.

De bewegingen met veel interesse gadegeslagen door TNO. De onderzoeksorganisatie gaat na hoe de bouwlogistiek verder kan worden verbeterd. Ook de gemeente Rotterdam houdt dit alles in de gaten, aangezien men binnen de gemeente groot voorstander is van verduurzaming van de bouw.

Breytner is overigens gericht op duurzaam transport, het bedrijf zet een waterstoftruck in en heeft gelijk toen dat mogelijk was bij Tesla een Semi besteld, waarop het nog altijd wachten is.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.