Waterinjectie
Nee, geen waterstof, maar water. Het lijkt geen goede combinatie, water en vuur, maar het kan tot flinke brandstofbesparing leiden.

Waterinjectie is een techniek die in de racerij al langere tijd wordt toegepast, maar in de BMW M4 GTS ook voor het eerst in een straatauto is gebruikt. Terwijl je water in je benzine te allen tijde wil voorkomen, blijkt water in het inlaattraject juist goed te zijn voor de efficiëntie van de verbranding en derhalve het brandstofverbruik.

Moderne motoren maken vrijwel allemaal gebruik van een turbo. Deze gebruikt uitlaatgassen om een turbine te laten draaien, die op zijn beurt weer de lucht in het inlaattraject comprimeert om zo meer lucht in de cilinder te krijgen. Hoe meer lucht in de cilinder, hoe beter de verbranding.

Het nadeel van een turbo is dat ze zeer heet worden en daarmee ook de lucht in het inlaattraject verwarmen. Dit kun je deels ondervangen met een intercooler, maar onder hoge last zal deze de lucht niet voldoende kunnen koelen. Door aan het einde van het inlaattraject onder hoge druk minuscule waterdeeltjes in te spuiten, wordt de lucht verder gekoeld, wat weer leidt tot een lagere temperatuur van het lucht-brandstofmengsel en daardoor een betere ontbranding. De techniek is niet alleen geschikt voor sportwagens als de M4 GTS, maar komt volgens Bosch juist in kleine drie- en viercilinder benzinemotoren met turbo goed tot zijn recht.

De gevolgen voor prestaties en brandstofverbruik zijn evident: tot 5 procent meer vermogen, terwijl het brandstofverbruik onder normale omstandigheden 4 procent afneemt en tot wel 13 procent op de snelweg. Het gaat overigens om zeer kleine hoeveelheden water, elke honderd kilometer wordt er slechts enkele honderden millimeters water ingespoten. De tank met gedemineraliseerde water hoeft daarom slechts om de paar duizend kilometer te worden bijgevuld.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.