Technologieleverancier Bosch heeft zich al aardig bewezen in de dieselsector, maar denkt daar nog veel meer winst te kunnen halen op gebied van zuinigere motoren. Om in 2020 aan het door de EU gewenste vlootgemiddelde van 95 g/km CO2 te komen zijn we aangewezen op zuinige diesels, zegt Bosch. En elektro-aandrijving speelt daarin slechts een bijrol.

Bijrol voor EV
Onlangs werd er in Berlijn een symposium gehouden door ontwerpbureau IAV. Het onderwerp was ‘besturingssystemen voor auto-aandrijvingen’ en door Bosch’ chef dieseltechnologie werd geopperd dat elektrische auto’s slechts een bijrol spelen in de strijd om het vlootgemiddelde naar 95 gram CO2 per kilometer te krijgen. “Daarin kunnen elektrische auto’s door hun kleine marktaandeel niet meer dan 4 gram verlaging in bijdragen. Daarom mag de ontwikkeling van de verbrandingsmotor niet verwaarloosd worden,” aldus dr. Rolf Leonhard.

Diesels dragen het meeste bij
De niet geheel objectieve dieselchef Leonhard meent dat dieselmotoren het meest kunnen bijdragen aan de beoogde CO2-verlaging. Hij voorziet dat op de automarkt voor nieuwe auto’s in 2020 evenveel diesel- als benzineversie verkocht worden, waar hij eerder nog een kleiner dieselaandeel verwachtte.

Motor met 50 gram CO2
Tegelijkertijd claimt dr. Rolf Leonhard dat er bij Bosch dieseltechnologie ontwikkeld zal worden waarmee motoren een CO2-uitstoot van slechts 50 gram per kilometer zullen kennen. Onder andere door de inspuitdruk in de cilinders fors te vergroten.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Nog hoger drukken? Ik dacht dat ze nu al makkelijk op 2000bar zaten?

hoger nog: nieuwe diesels met piezo injectoren halen ruim 2400 bar. dus dat gaan in de toekomst nog interesante (lees: dure) brandstofpompjes worden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.