Bosch eAchse
Vernieuwend en compacter dan gebruikelijk, dat is de e-axle van Bosch.

Accupakketten van elektrische auto’s worden steeds groter. Het is een meer dan terecht dat er veel werk wordt gestoken in het ontwikkelen van de batterijtechnologie. Aangezien de elektrische auto nog in zijn kinderschoenen staat, is er veel dat verbeterd kan worden. Uiteraard blijft ook de aandrijflijn van belang. Bosch meent dat daar het nodige in te verbeteren valt.

De Duitse toeleverancier presenteert een elektrische asaandrijving voor elektrische auto’s. Deze e-axle (of eAchse in het Duits) is een eenheid waarin de drie onderdelen van de aandrijflijn zijn gecombineerd; motor, elektronica en transmissie. Het is een compact geheel dat de as direct aandrijft. Door gebruikmaking van flexibele componenten kunnen zo ongeveer alle mogelijke voertuigtypen worden bediend; hybrides, elektrische auto’s, kleine auto’s, suv’s en bestelauto’s.

De aandrijflijn kan vermogens leveren die liggen tussen de 50 en 300 kW (68 en 408 pk), aan de as kan een koppel worden geleverd dat ligt tussen de 1.000 en 6.000 Nm. Voor- en achterwielaandrijving is mogelijk. Bij een e-axle die een vermogen van 150 kW levert, is het gewicht 90 kg. Zeer bescheiden en stukken minder dan de nu toegepaste losse componenten tesamen wegen. Massaproductie van de e-axle wordt verwacht in 2019.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.