Bosch iDisc
Stilstand is vooruitgang. Althans, ook op het gebied van remschijven blijkt innovatie mogelijk.

De gemiddelde remschijf is een vertrouwenwekkend, gietijzeren onderdeel en te vinden op zo ongeveer iedere auto. De remtrommel is zo langzamerhand aardig uitgestorven en carbon schrijven zijn allesbehalve gemeengoed. Toch heeft de remschijf ook zo zijn nadelen. Wat het meeste angst inboezemt is fijnstof. Daarvan is er al te veel en iedere keer remmen zorgt voor meer fijnstof.

Gewoon niet remmen. Of in het geval van hybride en elektrische auto’s niet te hard remmen, zodat energie wordt teruggewonnen en de schijven niet worden aangesproken. Helaas werkt dat alleen in een ideale wereld die volstrekt vrij is van verkeerslichten, onvermoede acties van medeweggebruikers en plotseling opduikende fietsers.

Er blijkt ook nog een andere oplossing mogelijk te zijn. Bosch presenteert namelijk de iDisc. Deze remschijf is gebaseerd op de gietijzeren remschijf en werd ontwikkeld door Buderus Guss, een dochterbedrijf van Bosch. De wrijvingsringen van de schrijven worden mechanisch, thermisch en galvanisch behandeld voordat ze worden voorzien van een coating van wolfraamcarbide. Dat is een keramische stof met een grote hardheid.

Dat zorgt ervoor dat krassen uitblijven en remschijven niet langer corroderen. Ook vieze, langzaam naar zwart verkleurende lichtmetalen velgen behoren tot het verleden. De eigenschappen zouden te vergelijken zijn met keramische remschijven. Het grootste nadeel is de prijs. Die ligt ongeveer drie keer hoger dan de gemiddelde remschijf. Maar als deze nieuwe schijf door de autoindustrie wordt geadopteerd, dan zakken de prijzen onvermijdelijk.

Vraag is wel hoe groot de behoefte aan dit type remschijf is. In de gemiddelde elektrische auto gaat een setje schijven en blokken al eindeloos mee.

PS: hetzelfde Bosch biedt ook een modulaire aandrijflijn voor elektrische auto’s.

Beeld: Bosch iDisc; zoek de verchillen met een conventionele remschijf


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik ben niet echt technisch. Dus misschien kan iemand mij helpen..

Remmen gebeurd doordat de blokken tegen de schijven komen. Daardoor slijten de blokken en de schijven.

Buiten de manier van fabriceren, wat heeft de coating van nut? De coating komt toch alleen aan de buitenkant van de schijf en slijt er toch meteen af?

@87sandyd: Remmen werkt inderdaad op basis van wrijving = beweging omzetten naar warmte.

Blijkbaar zijn deze schijven dus zodanig goed behandeld dat de coating zo sterk en hard is dat er vrijwel geen slijtage plaatsvindt.

@87sandyd: het is inderdaad een beetje vaag verhaal. Wat ik eruit begrijp, is dat de schijven een hele harde coating hebben en daardoor minder hard slijten (?) en niet roesten… Maar dan slijten de remblokken dus nog wel (sneller?) en komt er nog steeds remstof in de atmosfeer en op je LM velgen.

@vroaaar: de remblokken zijn ook van een aangepast materiaal.

@galverink: dat lees ik anders niet in dit artikel…

@vroaaar: wolfraam heeft een smeltpunt van 3/4000 graden in een zuivere vorm, hier zal het een stuk lager zitten maar nog wel goed bestand tegen hitte.

@vtechlover: ja, en hoe verlaagt dat de fijnstof dan?

@vroaaar: niet? Ik dacht altijd dat fijnstof van de remblokken kwam.

Volgens mij zitten deze schijven al op de nieuwe Porsche Cayenne af fabriek tegen meerprijs. Kan je tevens je haar in kammen zijn net spiegels😉

@kevin82: zie inderdaad de rijtest 🙂

Remmen is angst!

Wolfraam wordt gebuikt als elektrodepunt in een tig las apparaat

@rob5nismo: Ook in gloeilampen maar wolfraamcarbide is weer iets anders.

@bassx: wolfraamcarbide wordt gebruikt om allerlei metalen te frezen omdat het superhard is

Ik vraag me ook af hoe het werkt. Dat die schijven supahdupah zijn geloof ik direct. Maar frictie zorgt voor remvertraging. En over remblokken wordt niet gesproken dus die zullen hetzelfde blijven. Die slijten dus ook en zorgt voor restore en dus smerige velgen. Of misschien ik iets?

Jammer dat dit idee direct bij de vuilnisbak kan. Als alleen bosch ze gaat produceren, dan wil geen enkele fabrikant met ze in zee. Aangezien ze doen een soort monopolistische macht krijgen, en dus veel geld kunnen verdienen.

@kritisch: ? Dus als je een nieuw produkt bedenkt wil niemand met je in zee? Ze kunnen toch altijd weer overstappen op andere schijven?

idisc, serieus joh? Verbaast mij dat hij niet wit is…

@michaelb: Porsche gaat wel de remzadels wit maken.

Ik snap het niet. Fijnstof komt toch van je remblokken en niet van de schijven? Hoe kan een extra harde remschijf er dan voor zorgen dat je blokken geen fijnstof meer af stoten?!

@boris9397: dat was ook mijn gedachte…maar de schrijver van deze blog heeft blijkbaar klakkeloos het persbericht van Bosch overgetypt zonder zich af te vragen wat er nu eigenlijk staat. Ik lees in verschillende artikelen op het internet ongeveer dezelfde marketingpraat waarin alleen maar geclaimd wordt dat de schijven 90% minder stof produceren, maar er wordt geen woord gerept over de slijtage van remblokken. Alleen al dat feit roept bij mij vragen op of het totale effect wel zo groot is als geclaimd. We kennen allemaal wel de beelden van keramische of carbon remschijven in de auto sport die ook niet slijten, maar wel gigantische stofwolken produceren omdat ze blokken vreten.

“De remtrommel is zo langzamerhand aardig uitgestorven”. Echt niet…

@SimonMc: op mijn 2016 auto zit het gewoon en is daar zeker niet uniek in. Volgens mij heeft bijna elke auto onder de 20k trommelremmen achter.

@flutterby: jup, mijne ook. MY2017

Wolfraamcarbide wordt al decennia gebruikt voor hogedruk afdichtingen in pompen en compressoren voor onder andere de petrochemische industrie, de technologie is dus niet echt nieuw.
Wat ik me wel afvraag: de remblokken zullen ook met deze oplossing nog het meeste slijten en zijn dan net als nu de belangrijkste bron van remstof. Het aanpassen van de schijven gaat daar weinig aan veranderen, dus hoe gaan ze voorkomen dat er geen remstof meer op lichtmetalen velgen neerslaat? (Of heb ik ergens overheen gelezen?)

Een elektrisch auto hoeft met “one-pedal” rijden alleen te remmen bij nood, dus niet bij stoplichten. Vandaar ook Elon zijn claim dat bij de Semi de remmen nooit vervangen hoeven worden.

Geen zwart wordende remschijven meer…i’ll take it! Dat ze drie keer duurder zijn valt nog mee in verhouding met een setje ceramische schijven

@cpp1: idd, dat dus. 300 euro voor een schijf is nog altijd beter dan 1400+ voor een schijf.

Leuk verhaal en de schijven zullen ook wel echt beter zijn. Maar meeste fijnstof komt natuurlijk van de remblokken… en die slijten alleen maar harder als de schijf minder slijt.

@trustmeiamanengineer: het is niet zo dat de remblokken harder gaan slijten als de remschijf minder slijt. Ze zullen echter iig niet minder gaan slijten vermoedelijk, hoewel de materiaalcombinatie mogelijk wel voor een lagere slijtage zou kunnen zorgen. Als de remschijf gelijkmatiger en vlakker slijt zal dat ook voordelig zijn voor de slijtage van de blokken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.